عمل جراحی لوزه چگونه انجام میشود؟

عمل جراحی لوزه

عمل جراحی لوزه با توجه به برخی از عوامل همچون وضعیت فرد و لوزه ها و صلاح دید متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود. جراحی لوزه در تمامی سنین قابل انجام است. لوزه در قسمت انتهایی گلو، پشت زبان قرار دارد. لوزه ها درسیستم ایمنی نقش دارند و به عنوان مکانیزم های دفاعی بدن به شمار می آیند.

التهاب لوزه ها معمولا توسط میکروب های ملتهب کننده لوزه، از طریق دهان، تنفس و بزاق منتقل می شود.

عمل جراحی لوزه چگونه انجام میشود؟

نشانه های التهاب لوزه

• تورم لوزه ها
  • قرمزی
  • گوش درد ناشی از تورم لوزه
  • مشکل در بلع غذا و آب
  • تب بالا بین 38 تا 40 درجه
  • تب و لرز و سردرد
  • خستگی و از دست دادن اشتها
  • تغییر در صدا و خرخر شبانه
  • اختلال رشد
  • شب ادراری
  • تکلم تو دماغی
  • شکایت از شکم درد و استفراغ در کودکان

چه زمان انجام جراحی لوزه ضروری است؟

در مواقعی که بیمار با علائمی همچون گلودرد مکرر، تورم، بوی نامطبوع دهان، خروپف، گرفتگی بینی و … مواجه باشد باید از نظر نیاز به جراحی لوزه مورد بررسی قرار گیرد. همچنین لازم است بدانید، در صورتی که لوزه سوم بزرگ شود و با علائمی همچون گوش درد، مشکلات تنفسی و … همراه باشد نیز بررسی لوزه ضرورت پیدا خواهد کرد.

اقدامات قبل از انجام جراحی لوزه

قبل از جراحی لوزه به منظور بررسی های لازم انجام تعدادی آزمایش لازم و ضروری خواهد بود.

معاینه فیزیکی و سوابق پزشکی یکی از اقداماتی است که بایستی قبل از انجام جراحی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

در صورت مصرف هر گونه دارویی بهتر است پزشک خود را مطلع سازید و در صورت مصرف مسکن های غیراستروئیدی بهتر است به مدت یک هفته قبل از جراحی مصرف آن را قطع کنید.

روز انجام جراحی لوزه بهتر است به مدت هشت ساعت ناشتا بوده و از خوردن و آشامیدن اجتناب ورزید.

آیا فرزند مان نیاز به جراحی لوزه دارد؟

سوال فوق ممکن است به ذهن شما نیز خطور کرده باشد و این سوالی است که هر روز از ما متخصصین گوش و حلق و بینی پرسیده می شود. در پاسخ باید گفت لوزه عضو مفیدی در بدن است که در سنین 4 تا 10 سالگی در سیستم ایمنی بدن نقش دارد. توجه داشته باشید که این عضو مفید در مواقع خاصی وجودش سلامت بدن را به خطر می اندازد و در صورتیکه برداشته نشود ضرر آن بیشتر از فایده اش برای بدن خواهد بود. اندازه ظاهری لوزه ملاک جراحی نیست، در صورتی که هریک از موارد زیر را در کودک خود دیدید به متخصص گوش و حلق و بینی باید مراجعه کنید و فرزندتان تحت معاینه و بررسی بیشتر قرار گیرد:

1. خرخر و تنفس دهانی حین خواب
  2. قطع تنفس حین خواب برای چند لحظه
  3. گلو درد مکرر و سرما خوردگی مکرر
  4. تکلم و صدای تو دماغی (هیپو نازال)
  5. عفونت مکرر یا مداوم گوش و یا هرگونه کاهش شنوایی در کودکان
  6. ترشحات چرکی بینی و پشت حلق که به محض قطع آنتی بیوتیک مجددا شروع می شود
  7. بوی بد دهان بخصوص اگر همراه با گلو درد مزمن باشد.

آیا روشهای متفاوتی برای جراحی لوزه وجود دارد؟

جراحی لوزه ها به پنج روش امکان پذیر است:

1. روش معمول با استفاده از ابزار جراحی
  2. استفاده از کوتر برای جراحی لوزه ها
  3. استفاده از لیزر برای جراحی لوزه ها
  4. استفاده از coblation برای جراحی لوزه ها
  5. استفاده از اسکالپل های اولتراسونیک برای جراحی لوزه ها

در همه موارد فوق جراحی تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد. خونریزی در روش معمول نسبت به سایر روشها بیشتر است. استفاده از کوتر و لیزر خونریزی حین عمل را کاهش داده اما درد بعد از عمل در این دو روش بیشتر است. استفاده از coblation و اسکالپل های اولتراسونیک درد و خونریزی را کاهش می دهد. coblation سرعت عمل بیشتری به جراح می دهد و زمان جراحی را کاهش می دهد.

روش های و نحوه جراحی لوزه

جراحی لوزه به دو روش قابل انجام است که این دو روش عبارت است از: تونسیلکتومی و آدنوئیدکتومی می باشد. جراحی پس از بیهوشی عمومی توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود، روش انجام جراحی لوزه با توجه به وضعیت بیمار و صلاح دید پزشک انتخاب می شود. مدت زمان انجام جراحی لوزه با توجه به نوع روش جراحی متفاوت می باشد اما به طور معمول این جراحی حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید.

دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از روش های درمانی مجهز به درمان بیماری ها می پردازد . جهت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می توانید به آدرس اینستاگرام دکتر علی محمد اصغری مراجعه نمایید .

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

پس از جراحی لوزه گلو درد به مدت 14 روز طبیعی خواهد بود و به منظور کاهش گلو درد مصرف مایعات ضروری است زیرا کم آبی موجب درد بیشتر خواهد شد.

یکی از اتفاقاتی که پس از جراحی ممکن است اتفاق افتد خونریزی از محل برش جراحی خواهد بود که این عارضه به طور معمول به ندرت اتفاق می افتد.

داشتن درد پس از جراحی یک امر طبیعی است اما میزان درد بسیار ناچیز خواهد بود که با مصرف مسکن برطرف خواهد شد.

خطرات و عوارض احتمالی جراحی لوزه

جراحی لوزه همانند هر نوع جراحی دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد  که این عوارض احتمالی بوده و ظرف مدت زمان بسیار کوتاه برطرف می شود.

خطرات و عوارض ناشی از داروهای بیهوشی و تورم زبان از جمله عوارض این جراحی است. عوارضی همچون خونزیزی در حین جراحی و عفونت که این نوع عارضه ها به ندرت اتفاق می افتد .

کلام آخر

جراحی لوزه در سنین مختلف قابل انجام است و مدت زمان بهبودی این بیماری کوتاه و حدود ده روز خواهد بود. در صورتی که نیاز به جراحی لوزه دارید و سوالاتی ذهن شما را درگیر کرده است می توانید با شماره های 22374050 – 22375902 تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را از ما بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به جراح گوش در تهران مراجعه نمایید .