مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی یکی از اعمال زیبایی صورت است که در هر دوره سنی طرفداران خاص خود را دارد. تمامی افراد تمایل به زیبایی دارند اما زمانی که تصمیم به انجام جراحی بینی می گیرند با انبوهی از نگرانی ها و اطلاعات در این زمینه مواجهه می شوند. جالب است بدانید که عوامل مختلفی بر روی نتیجه جراحی تاثیر می گذارد یکی از آن عوامل آگاهی از مراقبت های پس از جراحی بینی می باشد، زیرا دانستن این نکات و رعایت آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد و آشنایی و رعایت این نکات می تواند کمک نمایید تا دوران نقاهت بهتری را سپری نمایید.

بررسی دقیق بینی پس از جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است، ما در این نوشتار سعی داریم به نکات و توصیه های مهمی که افراد بایستی پس از جراحی رعایت کنند بپردازیم.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مدت زمان سپری نمودن دوره نقاهت در هر فرد با توجه سیستم بدنی او و برخی عوامل متفاوت است. لذا افراد نبایست به هیچ عنوان خود را با دیگران مقایسه کنند و بهتر است بدانند به موارد ذیل دقت نموده و آن ها را مد نظر داشته باشند:

  • سلامت جسمی فرد
  • سن
  • مصرف یا عدم مصرف دخانیات
  • پیچیدگی های جراحی
  • نوع بیهوشی یا بی حسی در زمان جراحی
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب

در نهایت بگوییم هر کدام از این عوامل در روند دوره نقاهت و بهبودی فرد تاثیر گذار خواهد بود، اما با این حال برخی از افراد تجربه های مشترکی در این زمینه داشته اند.

مراقبت های هفته اول بعد از جراحی بینی

در طول هفته نخست بیماران با انسداد و تورم بینی مواجهه خواهند بود. به همین خاطر بیماران برای تنفس بایستی از دهان خود کمک بگیرند که این امر ممکن است موجب خشکی دهان آن شود که به منظور پیشگیری از خشکی دهان با صلاح دید متخصص گوش و حلق و بینی می توانید از دستگاه بخور استفاده نمایید.

همچنین در دوره بیماران با تورم و کبودی مواجهه خواهند بود که این یک امر طبیعی است و جایی هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

نحوه انجام جراحی بینی

جراحی بینی

مراقبت های هفته دوم بعد از جراحی بینی

در طول این هفته گچ بینی برداشته و بررسی های لازم انجام و وضعیت بینی فرد سنجیده می شود. جراحی بینی با دو تکنیک باز و بسته انجام می گردد، در صورتی که فرد تحت جراحی باز قرار گرفته باشد میزان کبودی، تورم و همچنین تعداد بخیه ها بیشتر می شود که این امر نبایست موجب نگرانی افراد شود زیرا بعضی از بخیه در این زمان و برخی دیگر به زمان دیگری موکول می شود. جالب است بدانید که اکثر بخیه های بینی جذبی است و تنها چند مورد از آن ها بدین صورت نیاز به کشیدن دارد که این امر کاملا بدون درد خواهد بود.

طرز خوابیدن بعد از عمل زیبایی بینی

افراد پس از جراحی بینی بایستی به پشت بخوابند و سر آن ها بالاتر از تنه قرار گرفته باشد، شاید برای افرادی که این گونه نمی خوابند برای آن ها سخت باشد ولی به پشت خوابیدن کمک می نمایید تا تنفس بهتر، کبودی و تورم کمتر و مانع از ایجاد لخته های خون شود.

خوابیدن پس از جراحی بینی

طرز خوابیدن پس از جراحی بینی

استحمام پس از جراحی زیبایی بینی

استحمام و شست و شو در هفته اول زمانی که هنوز بینی گچ دارد بهتر است به نحوه انجام شود که صورت یا گچ بینی خیس نشود و تنها لازم خواهد بود دقت نمایید از آب داغ که ممکن است موجب سرگیجه در شما شود استفاده نکنید و از خم نمودن بیش از حد سر خود اجتناب ورزید و پس از برداشتن اسپلنت استحمام بلامانع است.

استحمام پس از جراحی بینی

استحمام پس از جراحی بینی

خمیازه کشیدن و خندیدن پس از جراحی زیبایی بینی

خمیازه کشیدن غیرارادی است و تاثیری در نتیجه جراحی نخواهد داشت اما به دلیل آنکه عضلات صورت و سوراخ های بینی را درگیر می کند بهتر است تا خدی کنترل شود.

اما خندیدن سبب می شود تا نوک بینی به سمت پایین متمایل شود و پره های بینی به طرفین کشیده و استخوان بینی که هنوز فیکس نشده است حرکت نمایید، به همین خاطر این امر تا حدودی بر روی بینی تاثیر گذار خواهد بود لذا بهتر است پس از جراحی بینی خندیدن های خود را کنترل نمایید.

خمیازه کشیدن بعداز جراحی بینی

خمیازه کشیدن بعداز جراحی بینی

تغذیه پس از جراحی زیبایی بینی

در هفته نخست پس از جراحی بینی افراد بایستی از مواد غذایی نرم که نیاز به جویدن ندارد استفاده نمایید و محدودیت مصرف در نمک و ادویه جات داشته باشد زیرا مصرف آن ها سبب تشدید تورم بینی خواهد شد. همچنین سعی نمایید از میل نمودن ساندویچ برای مدتی اجتناب ورزید.

برخی از افراد ممکن است مبتلا به بیماری یبوست شوند برای آنکه بیمار به چنین عارضه ای ابتلا نشود می توان از مواد غذایی حاوی فیبر و سوپ استفاده نمود.

نوشیدن مایعات، آب میوه های تازه، مصرف میوه و سبزیجات در روند بهبود مثمر ثمر خواهد بود.

تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

فعالیت های ورزشی پس از جراحی بینی

انجام فعالیت های ورزشی بسته به نوع ورزش متفاوت می باشد. افراد می توانند از همان هفته اول پس از جراحی پیاده روی آرام داشته باشند اما انجام فعالیت های سنگین ورزشی و وزنه برداری بایستی به مدت شش هفته به تعویق افتد.

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی

چسب زدن پس از جراحی بینی

در طول هفته دوم پس از برداشتن اسپلینت بینی چسب زدن یک امر ضروری است که تمامی افراد پس از جراحی آن را انجام می دهند، اما نحوه چسب زدن و طول مدت استفاده از آن بسته به شرایط فرد و صلاح دید پزشک متفاوت می باشد. لذا برای اجتناب از انجام نادرست بهتر است سعی نمایید نحوه چسب زدن را از جراح بینی خود آموزش دیده تا بتوانید به درستی این امر را انجام دهید.

چسب زدن بعد از جراحی بینی

چسب زدن بعد از جراحی بینی

عینک زدن پس از جراحی بینی

برخی از افراد برای آنکه دید بهتری داشته باشند بایستی از عینک استفاده نمایند اما قابل توجه است که برای مدتی تقریبا دو ماه از قرار دادن عینک بر روی بینی باید اجتناب ورزید به همین منظور می توانید پایه عینک خود را جدا نموده یا اینکه عینک خود را با یک چسب به پیشانی متصل نمایید. همچنین می توانید در صورت امکان از لنزهای طبی در طول این مدت استفاده نمایید.

عینک زدن بعد از جراحی بینی

عینک زدن بعد از جراحی بینی

خونریزی و درد پس از جراحی بینی

خونریزی و درد پس از جراحی بینی یک عارضه طبیعی است در صورتی که فرد با توجه به وضعیتی که دارد با این عارضه ها مواجهه بود به هیچ عنوان نگران نشوید زیرا موقتی بوده و ظرف مدت زمان بسیار کوتاه رفع می شود.

تمیز نمودن بینی پس از جراحی بینی

پس از جراحی بینی تمیز نمودن بینی کمی مشکل خواهد بود. در زمانی که درون بینی تامپون استفاده می شود به دلیل انسدادی که وجود دارد به طبع نیازی به تمیز کردن داخل بینی نخواهد بود، اما پس از برداشتن تامپون و پانسمان با صلاح دید پزشک می توان از قطره های بینی یا سرم های شست و شو در زمان مشخص استفاده نمود.

                                             جراحی زیبایی بینی جز ایمن ترین و کم عارضه ترین روش های زیبایی به شمار می آید

 

مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی

مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی را به اختصار توضیح می دهیم برای آگاهی بیشتر مطالب ذیل را مطالعه نمایید.

1- اغلب بیماران بعد از جراحی بینی، درد ندارند یا درد آنها مختصر است که به راحتی با دارو های مسکن ضعیف کنترل می شود.

2- در روز اول در تختخواب استراحت نمایید، در حالیکه سر، بالا قرار دارد (چند عدد بالش زیر سرتان قرار دهید).

3- پانسمان پایین بینی را می توانید در صورت کثیف شدن، تعویض نمایید. این کار تا وقتی که ترشحات بینی قطع شود، ادامه می یابد.

4- اگر در داخل بینی پانسمان دارید، در زمان تعیین شده توسط جراح، برای خارج کردن آن به پزشک خود مراجعه نمایید.

5- تا زمانی‌كه پزشک صلاح بداند باید گچ یا قالب روی بینی در محل خود باقی بماند، لذا آن را خشک نگه دارید و به آن دست نزنید.

6- زیر سر خود را بمدت 48 ساعت بالاتر از حد معمول قرار دهید این عمل در کاهش تورم موثر است.

7- استفاده از یخ بر روی چشمها و گونه در 24 – 48 ساعت اول در کاهش تورم و تغییر رنگ پوست موثر است.

8- با دهان باز عطسه کنید.

9- تا حد امکان در روزهای اول سر خود را به جلو خم نکنید.

10- می توانید 24 ساعت بعد از عمل، حمام بروید ولی نباید سر و صورت خود را خیس نمایید. در صورت استفاده از ضد درد، حتما” باید کسی به شما در حمام گرفتن کمک کند تا زمین نخورید.

11- در چند روز اول بعد از عمل، ممکن است کمی ترشح از بینی خارج شود که باید با دستمال پاک شود ولی نباید به بینی دست زده شود.

12- هیچ وسیله ای را برای تمیز کردن بینی، داخل آن نکنید.

13- بهتر است از غذاهای سریع الهضم در 24 – 48 ساعت اول استفاده نمائید. غذاهایی که احتیاج به جویدن طولانی مدت دارند را دریک هفته اول پس از عمل استفاده ننمایید. محدویت دیگری برای غذا ندارید.

14- از اعمالی که باعث حرکت شدید عضلات صورت می شوند، مانند گریه کردن، خندیدن و صحبت کردن زیاد در هفته اول پرهیز نمایید.

15- دندان‌ها را به آرامی و با یک مسواک نرم، مسواک کنید. از دستکاری لب بالا (برای جلوگیری از حرکت بینی) بپرهیزید.

16- قسمت‌هایی از صورت را که خارج از قسمتی است كه چسب زده شده است را می‌توانید با پنبه مرطوب تمیز کنید ولی چسب‌ها نباید خیس شوند.

17- موهای خود را در هفته اول نشویید مگر آ نکه کسی به شما در شستن آن از عقب کمک کند تا پانسمان بینی خیس نشود.

18- در هفته اول بعد از عمل، از لباس‌هایی که از عقب یا جلو باز می‌شوند، استفاده نمائید.

19- داروهای تجویز شده را بطور کامل و دقیق استفاده نمایید.

20- مرطوب کننده هوا و شستشوی بینی با سرم تا 2 هفته توصیه می شود.

21- بعد از برداشتن قالب بینی توسط پزشک، می توان از مواد آرایشی استفاده کرد. مواد آرایشی شناخته شده‌ای را که قبلا” استفاده می‌كردید، به‌کار برید.

22- تا دو هفته پس از عمل فین نکنید، می‌توانید ترشحات را بالا بکشید تا وارد حلق شما شده و خارج شوند ولی نباید فین کنید.

23- تا دو هفته پس از عمل، از آسپرین و بروفن (یا ترکیبات حاوی آنها) استفاده ننمایید.

24- از فعالیت شدید بدنی پرهیزكنید. بیش از حد معمول استراحت نمائید. از فعالیتهای ورزشی و جنسی پرهیز كنید. راه رفتن سبک رامی‌توانید سه روز بعد از عمل شروع نمائید ولی انجام ورزش‌های ایروبیک، کاهش وزن، بلند کردن جسم سنگین و ورزش‌های کششی باید تا سه هفته بعد از عمل به تاخیر انداخته شوند.

25- حداقل بمدت 10 – 14 روز از مکالمه تلفنی طولانی مدت و فعالیت اجتماعی شدید پرهیز نمائید.

26- بمدت 1 ماه از شنا کردن بپرهیزید.

27- بمدت 6 هفته از مواجهه با نور آفتاب یا وسایل برنزه کننده کاملا” بپرهیزید. گرما باعث تورم بینی شما می شود و نور آفتاب می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست بینی شود.

28- بمدت 7 – 6 هفته از عینک طبی آفتابی استفاده ننمایید، زیرا آنها روی بینی شما قرار می‌گیرند. می‌توانید عینک را با چسب به پیشانی خود بچسبانید تا روی بینی قرار نگیرد .از لنزهای تماسی می‌توان 2 – 3 روز بعد از عمل استفاده نمود.

29- ویزیتهای مرتب بعد از عمل، در ماه‌های بعد از جراحی لازم است تا روند بهبودی بررسی شود. اگر مشکلی وجود داشت حتما” در مورد آن با پزشکتان صحبت کنید.

30- از دست زدن (عادتی) به بینی خود جدا” اجتناب نمایید.

کلام آخر

مراقبت های پس از جراحی بینی در نتیجه تاثیر بسزایی خواهد داشت، لذا رعایت توصیه های پزشک بسیار حائز اهمیت می باشد. هدف از ارائه این نوشتار افزایش سطح آگاهی عموم افراد است امید داریم توانسته باشیم سبب افزایش سطح آگاهی شما در این زمینه شده باشیم. در صورتی که در خصوص نحوه جراحی یا مراقبت های پس از جراحی بینی سوالی ذهن شما را درگیر کرده و موجب تشویش و اضطراب شما شده است می توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​

پاسخ

20 − 7 =

Call Now Button