کری ناگهانی یک طرفه گوش

کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا کری ناگهانی

اکثریت مواقع پیش می آید که افرادی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نموده و اظهار می کنند که پس از بیدار شدن متوجه شده اند که یک گوش آن ها نمی شوند و یا اینکه حتی در طول بیداری ممکن است با صدای وزوز گاهی همراه با سرگیجه و گاهی بدون سرگیجه، شنوایی گوش خود را از دست داده اند و گوش آن ها کیپ شده است.

به طور معمول این وضعیت نشان دهنده ی کم شدن شنوایی ناگهانی در گوش فرد است که بایستی فرد به عنوان اورژانس به متخصص گوش و حلق و بینی بدون هیچ گونه اتلاف وقتی مراجعه نمایید.

کری ناگهانی یک طرفه گوش

کری ناگهانی یک طرفه گوش

کاهش شنوایی ناگهانی حسی – عصبی

کاهش شنوایی یا کری ناگهانی حسی – عصبی در اثر عوامل شناخته شده و ناشناخته ایجاد می شود. معمولاً  بیمار ابراز می کند که با کاهش شنوایی یک طرفه از خواب بیدار شده است. شنوایی بیمار می تواند کاملاً ناگهانی بوده یا در طی چند ساعت اتفاق بیافتد. نوع دوطرفه این بیماری بسیار نادر است. بیمار معمولاً درجاتی از وزوز گوش، احساس پری گوش یا سرگیجه را در آغاز بیماری تجربه کند.

چه عواملی پیش آگهی بهبود شنوایی را بدتر می کنند؟

  • شدت کاهش شنوایی: هرچه میزان افت شنوایی بیشتر باشد امکان بهبود کامل آن کمتر می شود.
  • افت بیشتر شنوایی در فرکانسهای زیر نسبت به فرکانسهای بم
  • همراهی سرگیجه با کاهش شنوایی
  • کودکان و بزرگسالان بالای چهل سال
  • کاهش قدرت افتراق کلمات در شنوایی سنجی
  • تاخیر در شروع درمان

تشخیص کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا کری ناگهانی چگونه انجام می شود؟

پس از مراجعه به پزشک طبق بررسی و معاینه های لازم که صورت می گیرد، حتما شنوایی سنجی انجام می شود زیرا شنوایی سنجی بسیار اهمیت داردو به تشخیص علت ایجاد این عارضه کمک می نماید. در حقیقت دلیل انجام شنوایی سنجی تشخیص نوع کم شنوایی و شدت کم شنوایی ایجاد شده می باشد.

علل ایجاد کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا کری ناگهانی

در بعضی از موارد علل خاصی برای کم شنوایی ناگهانی وجود دارد ولی در بسیاری از موارد شایعترین شکل آن نوع ناشناخته است، که علت خاصی برای این کم شنوایی مشخص نیست.

البته تئوری های مطرح است که احتمال دارد که ویروس و یا یک مشکل خونرسانی در گوش رخ داده باشد که اصطلاحا به آن ایسکمی گفته می شود و مشکلات دیگری که به عنوان تئوری مطرح است ولی هیچ کدام از این ها اثبات شده نیست.

سکته گوش

سکته گوش

از دیگر علل کاهش شنوایی ناگهانی حسی – عصبی

هر چند در بسیاری از موارد علت خاصی را نمی توان برای این بیماری مشخص نمود که به آن کاهش شنوایی ناگهانی حسی – عصبی با علت ناشناخته می گویند ولی علل زیر می توانند باعث این نوع کاهش شنوایی گردند:

  • علل عفونی از جمله: ویروسها، سیفیلیس، مننژیت چرکی، بیماری لایم و ایدز
  • علل تومورال از جمله: آکوستیک نوروما، مننژیوما و …
  • ضربه به سر
  • اختلالات سیستم ایمنی
  • اختلالات عروقی
  • داروهایی که آسیب به سیستم شنوایی می زنند
  • منییر
  • سارکوییدوز
  • MS

درمان کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا کری ناگهانی

درمان کاهش شنوایی ناگهانی حسی – عصبی بر اساس علت بوجود آورنده آن است. در مورد کاهش شنوایی ناگهانی حسی – عصبی با علت نا شناخته بهترین درمان ثابت شده و موثر کورتون می باشد. درمانهای دیگری نیز مانند داروهای ضد ویروس توصیه شده اند که تاثیر اغلب آنها اثبات نگردیده است. شروع سریع درمان در این بیماری اهمیت بسزایی دارد طوری که تاخیر در شروع درمان بعد از بیست تا سی روز احتمال پاسخ دهی به درمان را به شدت می کاهد. بیماران باید توجه داشته باشند که در اولین فرصت ممکن به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند و درمان بیماریشان آغاز گردد.

با وجود اینکه علت بروز این عارضه مشخص نیست ولی روش های برای درمان این عارضه وجود دارد که بایستی هرچه زودتر درمان شروع شود.

درمان این عارضه به صورت استروئید و یا همان کورتون است و بیشتر مواقع به صورت خوراکی تجویز می شود و گاهی اگر نیاز باشد که بستری صورت بگیرد به صورت وریدی هم ممکن است تجویز شود.

 برای مطرح کردن پرسش های خود از دکتر علی محمد اصغری می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و سوالات خود را از ما بپرسید.

در مواردی برخی از افراد هستند بنا به دلایلی نمی توانند کورتون را به صورت خوراکی یا سیستمیک دریافت کنند، در این افراد شروع درمان به صورت تزریق داخل گوش صورت می گیرد و نمونه این افراد، افرادی هستند که دیابت یا فشار خون کنترل نشده دارند. در این افراد اگر کورتون تجویز کنیم دیابت آن ها خیلی تشدید می شود و قند آن ها از کنترل به شدت خارج می شود و اگر فشار خون کنترل نشده داشته باشند، می تواند وضعیت را بحرانی کند، همچنین افرادی که سابقه بیماری زخم معده دارند نمی توانند از درمان استروئید استفاده کنند که درمان این افراد به صورت تزریق داخل گوش صورت می گیرد.

در سایر موارد معمولا درمان به صورت خوراکی به مدت ده روز انجام می گیرد و پس از آن مجدد شنوایی سنجی صورت می گیرد و پاسخ به درمان ارزیابی می شود و براساس نتیجه شنوایی سنجی ادامه درمان خوراکی یا تزریق داخل گوش توصیه می شود.

فیلم مرتبط با درمان کری ناگهانی گوش

نکات مهم و پایانی در خصوص کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا کری ناگهانی

نکته مهم این است که زمان مراجعه بیمار و تشخیص بیماری و همچنین شروع درمان بسیار اهمیت دارد. هر چقدر فاصله شروع درمان از زمانی که کم شنوایی اتفاق افتاده، زیاد باشد، شانس موفق بودن درمان کاهش پیدا می کند، بنابراین به محض اینکه متوجه شدید که دچار کم شنوایی ناگهانی شده اید بایستی در اولین فرصت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا بررسی های شنوایی سنجی انجام شود و در صورت لزوم درمان انجام گیرد.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​

پاسخ

2 × چهار =

Call Now Button