جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش

گوش جلو آمده، افتاده یا نرمه ی گوش پاره شده می توانند با جراحی اصلاح شوند. کودکانی که گوش های بسیار بزرگ یا برجسته (اصطلاحاً بلبلی می گویند) دارند، ممکن است توسط دیگران مسخره شوند. این جراحی ها سبب تغییر شنوائی بیمار نمی شوند. بلکه ظاهر گوش را بهتر نموده و اعتماد به نفس فرد را بالاتر می برند.

لاله گوش برجسته

عمل جراحی اصلاحی به نام اتوپلاستی باید برای گوش هایی در نظر گرفته شود که بیشتر از 2 سانتی متر از پشت سر بیرون زده اند. این عمل می تواند بعد از اینکه گوش ها به حداکثر رشد خود رسیدند، یعنی حدود 5- 6 سالگی انجام شود. انجام جراحی در سنین پائین تر، دو مزیت دارد: غضروف قابل انعطاف تر است بنابراین شکل دادن مجدد آن راحت تر است و کودک از فایده روانی بهبود ظاهری گوش برخوردار می شود. به هر حال، بیمار می تواند عمل جراحی را در هر سن انجام دهد.

عمل جراحی با یک شکاف در پشت گوش آغاز می شود، در چین پشت گوش جائیکه گوش به سر می چسبد. جراح ممکن است پوست و غضروف را برش دهد یا به غضروف مجدداً شکل دهد. علاوه بر تصحیح جلو آمدگی، به گوش ها ممکن است شکل مجدد داده شود، اندازه شان کوچک شود یا قرینه تر شوند. سپس غضروف توسط بخیه های دائم در محل جدید خود ثابت می شود.

به طور معمول، عمل جراحی اتوپلاستی حدود 2 ساعت طول می کشد. پانسمان نرم روی گوش برای چند هفته می ماند تا گوش را محافظت کند و بیمار معمولاً درد اندکی را تجربه می کند. گاهی اوقات Head band جهت نگه داشتن گوش در محل برای چند ماه بعداز عمل جراحی یا فقط برای استفاده در شب توصیه می شود.

جراحی زیبایی لاله گوش

جراحی زیبایی لاله گوش

لاله گوش ممکن است در شرایط زیر نیاز به ترمیم و اصلاح داشنه باشد:

لاله گوش برجسته: این نوع لاله گوش معمولا اندازه طبیعی داشته ولی نسبت به سر برجسته تر قرار می گیرد. این نوع نقص لاله گوش که اصطلاحا بلبلی (Balbali) نیز به آن گفته می شود می تواند یکطرفه یا دو طرفه باشد.

لاله یک گوش نسبت به گوش دیگر کوچکتر یا بزرگتر است و یا نقص ظاهری خفیف دارد. عدم تشکیل لاله گوش به طور مادرزادی که ممکن است با نقایص مجرا و شنوایی گوش همراه باشد.

لاله گوش آسیب دیده یا کنده شده در اثرضربه، سوختگی، سرمازدگی یا پارگی نرمه در اثر گوشواره سنگین یا کشیده شدن ناگهانی گوشواره

در اغلب موارد جراحی زیبایی نقایص مادرزادی گوش در شش سالگی یا سنین بالاتر توصیه می شود.

نمونه ای از لاله گوش برجسته قبل و بعد از عمل زیبایی

جراحی زیبایی لاله گوش

جراحی زیبایی لاله گوش

نمونه ای از نقص مادرزادی عدم تشکیل لاله گوش قبل و بعد از عمل ترمیمی

آیا ناهنجاری های لاله گوش اصلاح پذیرند؟

چین غضروفی برجسته که شکل قسمت فوقانی گوش را می سازد، در همه افراد تشکیل نمی شود. این حالت را بدشکلی Lop ear گویند و ارثی می باشد. عدم وجود این چین سبب می شود گوش بیرون بزند یا پایین بیفتد. جهت تصحیح این مشکل، جراح بخیه های دائم در غضروف فوقانی گوش زده و آنها را به نحوی گره می زند که یک چین ایجاد کرده و گوش را بالا نگه دارد. بعداً بافت جوشگاه تشکیل می شود و چین را در محل نگه می دارد.

بعضی شیرخواران بدون داشتن منفذ به گوش میانی بدنیا می آیند. این گوش ها را می توان با عمل جراحی باز کرد و گوش خارجی را مجدداً شکل داد تا شبیه گوش دیگرشان شود. این عمل در صورتیکه گوش داخلی سالم باشد، سبب برگشت شنوائی می شود.

آنهایی که بدون گوش بدنیا می آیند یا در طی یک آسیب گوش را از دست داده اند، می توانند جهت حفظ زیبایی از یک پروتز گوش مصنوعی که با عمل جراحی به محل می چسبد، استفاده کنند. این گوش های مصنوعی به صورتی شکل داده می شوند که شبیه گوش مقابل باشند. غضروف دنده یا کاشت های بیومدیکال (biomedical) به همراه نسج نرم خود بیمار نیز می توانند جهت بازسازی گوش بکار روند.

آیا نرمه گوش پاره شده را می توان تصحیح کرد؟

نرمه گوش بعضی خانم ها دراثر کشیده شدن گوشواره یا سنگینی آن پاره می شود. گوشواره ها می توانند به لباس یا سایر اشیاء گیر کرده و نرمه گوش را پاره کنند. این پارگی ها معمولاً در مطب پزشک به راحتی با جراحی ترمیم می شوند. درمواردشدید جراح ممکن است یک قطعه کوچک مثلثی در پایین نرمه گوش را ببرد. یک فلپ منطبق از سمت مقابل تهیه می شود و دو لبه به همدیگر جفت شده و بخیه زده می شود.

نرمه گوش معمولاً سریع بهبود می یابد و اسکار (جوشگاه ) کمی به جا می گذارد. در اغلب موارد، نرمه گوش را می توان 4 تا 6 هفته بعداز عمل مجدداً سوراخ کرد و از گوشواره سبک استفاده نمود.

آیا بیمه جهت عمل زیبایی گوش هزینه می پردازد؟

بیمه معمولاً عمل های صرفاً زیبایی را پوشش نمی دهد. بیمه ممکن است هزینه جراحی تصحیح نقص مادرزادی یا آسیب ناشی ازضربه را بپردازد. قبل از انجام عمل جراحی زیبایی گوش، نوع عمل را با مسئول بیمه در میان بگذارید تا بدانید چه پوششی را باید از بیمه انتظار داشته باشید.

مراقبت های لازم بعد از جراحی

ا-پس از جراحی یك پانسمان نرم در محل عمل گذاشته شده ،دور سر با باند بسته می شود. بعد از برداشتن پانسمان به بیمار توصیه می شود كه یك باند كشی برای مدت یك تا چند هفته (به خصوص شب ها) روی گوش های جراحی شده بكشد.

2- درد ناشی از عمل معمولا با قرص های مسكن كنترل می شود.

3- ظرف مدت یك هفته كودكان می توانند به مدرسه وبزرگسالان به محل كار خود بروند.

4- خونمردگی و تورم ناشی از عمل هم پس از مدت كوتاهی بر طرف می گردد.

5- اغلب به بیماران توصیه می شود كه پس از جراحی تادو هفته به پشت بخوابند تا به گوشهایشان فشار نیابد.

6- برخی از افرادی كه تحت جراحی زیبایی لاله گوش قرار گرفته اند ممكن است احساس كنند كه غضروف به اندازه مورد نظرشان به سمت عقب كشیده نشده است در این گونه موارد می توان یك جراحی كوچك ثانویه برای رضایت بیشتر بیمار انجام داد.

در زمینه سوراخ كردن گوش به چند توصیه توجه كنید

1- اگر مایل هستید از گوشواره های بزرگ استفاده كنید حتما” به صورت متناوب به نرمه گوش خود استراحت دهید زیرا گوشواره های سنگین سبب بزرگ شدن سوراخ گوش گشته وشانس پارگی آنها را افزایش می دهند.

2- قبل از ایجاد سوراخ های متعدد در لاله گوش بهتر است خوب فكر كنید، این سوراخ ها به خصوص در قسمت فوقانی و یا لبه های گوش مشكل ساز هستند.

3- سوراخ كردن غضروف از نظر طبی مجاز نیست چون عفونت غضروف سبب تخریب و از بین رفتن آن می شود.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​

پاسخ

14 + 6 =

Call Now Button