مراقبت های قبل از جراحی گوش

اطلاعات لازم بیماران قبل از تصمیم به عمل جراحی گوش

در صورتی که پرده گوش پاره یا سوراخ باشد، احتمال بروز عفونت در آن زیاد است. به دنبال استحمام  ممکن است آب از سوراخ پرده گوش عبور کرده و سبب عفونت فعال گوش گردد. این عفونت با خروج مداوم ترشحات چرکی  که اغلب بد بو نیز هست، مشخص می گردد. عفونت های گوش بخصوص اگر طول کشیده یا مکرر باشند سبب کاهش پیشرونده شنوایی می شوند که گاهی غیرقابل درمان و بهبودی است. علاوه بر کاهش شنوایی، سرگیجه، وزوز گوش، فلج صورت، مننژیت و آبسه های مغزی از دیگر عوارض و خطرات عفونت های گوش می باشد.

مراقبت های قبل از جراحی گوش

هدف اصلی از جراحی گوش از بین بردن عفونت و ترمیم سوراخ پرده گوش می باشد. با این کار گوش شما از آسیب بیشتر محافظت شده و جلوی ایجاد عوارض (فلج صورت، مننژیت و آبسه های مغزی) گرفته می شود و شنوایی باقی مانده معمولاً حفظ می شود.

هدف دوم بهبود شنوایی شما است. گاهی بهبود شنوایی به دنبال عمل ایجاد می شود. بعضی مواقع شنوایی به دنبال عمل تغییر نمی کند و در موارد معدودی شنوایی به دنبال عمل بدتر خواهد شد. این بیماران افرادی هستند که مدتها عفونت گوش داشته اند و استخوانچه های گوششان در اثر عفونت طول کشیده خوردگی پیدا کرده یا از بین رفته است.

گاهی می توان شنوایی گوش را در عمل نخست بهتر نمود و بعضی موارد عمل جراحی به منظور بهبود شنوایی در مرحله ی دیگری (که معمولاً چهار ماه بعد از عمل نخست صورت می گیرد) انجام می شود. معمولاً نیاز به عمل جراحی مجدد بعد از عمل اول مشخص می گردد. بنابراین به یاد داشته باشید که برای بهبود شنوایی ممکن است نیاز به عمل دیگری داشته باشید.

عمل جراحی جهت از بین بردن عفونت، پیوند پرده یا بهبود شنوایی همیشه موفق نیست. بر حسب شرایط ممکن است بهبودی کامل، نسبی یا موقت باشد. گاهی برای رسیدن به نتیجه مطلوب عمل جراحی مجدد ضرورت می یابد.

در موارد خاصی برای اطمینان از عدم عود بیماری، جراحی مجدد شش تا هجده ماه بعد ضرورت دارد. در صورت اظهار پزشک به ضرورت انجام این عمل و امتناع بیمار از عمل مجدد عواقب آن به عهده بیمار خواهد بود.

در مواردی ممکن است جراح صلاح بداند که برای حفظ باقی مانده شنوایی یا جلوگیری از عود بیماری بخشی از مجرای استخوانی گوش را بردارد. در این صورت ممکن است گوش شما مراقبتهای خاص و دائمی نیاز داشته باشد. در این صورت در فواصل تعیین شده باید به جراح خود مراجعه کنید.

گاهی عامل بیماری سبب آسیب جدار استخوانی عصب صورت می شود. در این موارد خاص به رغم مهارت جراح و مراقبتهای لازم، ندرتاً امکان دارد که آسیب گذرا و گاهی دائم به عصب صورت وارد آید.

نتیجه عمل جراحی گوش به مراقبت صحیح و دقیق شما قبل و بعد از عمل بستگی دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب حتماً به دستورات پزشک عمل کنید. عدم رعایت دستورات پزشک می تواند سبب از بین رفتن پیوند پرده و عود عفونت شود.