کاشت حلزون شنوایی

کاشت حلزون شنوایی

حدود بیست سال پیش و قبل از آن هیچ راه حلی برای ناشنوایی های مادرزادی و ناشنوایی های بزرگسالان نبود و اغلب این بیماران ناچار بودند برای تمام عمر ناشنوا و معلول باقی بمانند. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی سبب اختراع پروتزهای شنوایی گردید که به واسطه آن ناشنوایان می توانند شنوایی خود را بازیابند. در مورد افرادی که مادرزاد ناشنوا به دنیا می آیند بهترین زمان کاشت حلزون 2 سالگی یا قبل از آن است.

زمانی که کودک 5 ساله بشود نمیتواند از کاشت حلزون بهره ببرد زیرا مراکز شنوایی مغز و ساقه مغز از این سن به بعد نمی توانند در فردی که تجربه شنوایی نداشته است درک شنوایی داشته باشند. بنابراین کودکان ناشنوای مادرزاد باید در اسرع وقت تشخیص داده شوند و در برنامه ی کاشت حلزون قرار گیرند. در ناشنوایی که در بزرگسالان رخ می دهد چنین محدودیتی وجود ندارد.

اغلب افراد فکر می کنند که کاشت حلزون می تواند جای سمعک را بگیرد. قابل ذکر است که افرادی که از سمعک می توانند استفاده کنند نباید کاشت حلزون شوند. ضمنا پروتز کاشت حلزون یک بخش بیرونی دارد که از سمعک بزرگتر است و کاشت نمی تواند فرد را از پروتز بیرونی خلاص نماید.

کاشت حلزون شنوایی

کاشت حلزون شنوایی

پروتز حلزون شنوایی چگونه کار می کند؟

پروتز کاشت حلزون سلولهای مژکدار شنوایی آسیب دیده را میان بر می زند وصداهای محیط را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل کرده و این سیگنالها را به عصب شنوائی منتقل می کند.

دستگاه کاشت حلزون شنوایی شامل قسمت های زیر است:

  • یک وسیله الکترونیکی کوچک که توسط جراحی در زیر پوست پشت گوش گذاشته می شود.
  • یک پردازشگر گفتاری خارجی که اغلب روی کمربند و یا داخل جیب یا پشت گوش گذاشته می شود.
  • همچنین یک میکروفون به صورت یک هندپیس (hand piece) در خارج بدن پشت گوش گذاشته می شود تا اصوات را جذب کند.

پردازشگر گفتار، صوت را به سیگنالهای الکتریکی مشخص ترجمه می کند. این « کد ها » از طریق یک سیم نازک به هندپیس می رسند و از طریق پوست به صورت امواج رادیویی به الکترود های کاشته شده در حلزون می رسند. سیگنالهای الکترودها، فیبرهای عصب شنوائی را تحریک کرده و اطلاعات را به مغز، جائیکه در آن سیگنالها به عنوان صدای معنی دار تفسیر می شود، می رساند.

فواید کاشت حلزون

پروتز کاشت حلزون شنوایی فقط برای افرادی طراحی شده که تقریباً هیچ فایده ای از سمعک نمی برند. آنها باید 12 ماهه یا مسن تر باشند. بعضی از متخصصین گوش و حلق و بینی این جراحی را انجام می دهند. پزشک محلی می تواند شما را به یک کلینیک کاشت، جهت ارزیابی ارجاع دهد. ارزیابی توسط یک تیم کاشت (متخصص گوش و حلق و بینی، شنوائی سنج، کفتار درمان و دیگران) انجام می شود ارزیابی های لازم قبل از جراحی صورت می گیرد:

  • ارزیابی (اتو لوژیک) گوش: متخصص گوش و حلق و بینی گوش میانی و داخلی را معاینه می کند تا مطمئن شود عفونت فعال یا سایر ناهنجاریهایی که مانع عمل کاشت باشند، وجود نداشته باشند.
  • ارزیابی (ادیولوژیک) شنیداری: شنوایی سنج، تست شنوائی وسیع انجام می دهد تا متوجه شود شما با و بدون سمعک چقدر می شنوید.
  • ارزیابی (رادیولوژیک) اشعه x: رادیوگرافی های خاص تهیه می شود. که اغلب شامل توموگرافی کامپیوتری (CT) و (MRI) هستند تا استخوان گوش داخلی شما را ارزیابی کنند.
  • ارزیابی روانپزشکی: بعضی بیماران ممکن است به ارزیابی روانپزشکی نیاز داشته باشند تا بررسی گردند که می توانند با کاشت حلزون کنار بیایند.
  • معاینه فیزیکی: متخصص گوش و حلق و بینی همچنین معاینه بالینی انجام می دهد تا مشکلات بالقوه ای که جهت بیهوشی عمومی مورد نیاز جهت عمل کاشت وجود دارد را کشف کند.

عمل جراحی کاشت پروتزحلزون

عمل جراحی کاشت تحت بیهوشی عمومی انجام شده و حدود 2 ساعت طول می کشد. بیمار بعد از جراحی ممکن است برای یک یا چند شب در بیمارستان بستری بماند.

آیا بعد از عمل مراقبت و آموزش لازم است؟

تیم کاشت حلزون یک ماه بعداز عمل جراحی، پردازشگر ، میکروفون و انتقال دهنده سیگنال را در قسمت خارجی گوش شما نصب می کنند و آنها را تنظیم می کنند. آنها آموزش می دهند که چگونه از سیستم مراقبت کنید و چگونه از طریق پروتز کاشت، صداها را بشنوید. بعضی از افراد مدت زمان بیشتری برای تنظیم و آموزش نیاز دارند.

تیم کاشت حلزون، احتمالاً از شما خواهد خواست که جهت بررسی های منظم و منطبق کردن مجدد پردازشگر گفتار طبق نیاز، به کلینیک مراجعه مجدد داشته باشید.

من از کاشت چه انتظاراتی می توانم داشته باشم؟

کاشت حلزون، شنوائی طبیعی را بر نمی گرداند و فواید آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اغلب استفاده کنندگان متوجه می شوند که کاشت حلزون به آنها کمک می کند که از طریق لب خوانی ارتباط بهتری برقرار کنند و بیشتر از نیمی از آنان قادر به تشخیص کلام بدون استفاده از بینایی هستند. فاکتورهای متعددی وجود دارند که در میزان سودمندی کاشت حلزون دخیل هستند:

  • چه مدتی بیمار ناشنوا بوده است؟
  • تعداد فیبرهای عصبی باقیمانده
  • انگیزه بیمار جهت یادگیری شنوایی

تیم شما، درباره میزان توقع و انتظاری که از کاشت پروتز حلزون شنوایی باید داشته باشید، توضیح خواهد داد. نباید فراموش کرد که کاشت حلزون برای همه مفید نیست و عده زیادی نمی توانند از آن بهره ببرند.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​​

پاسخ

19 − 7 =

Call Now Button