بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED)

بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED)

بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED) چیست؟

بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED)یک حالت التهابی گوش داخلی است. این حالت وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن سلولهای گوش داخلی را نشناخته و به اشتباه با سلولهای گوش داخلی به عنوان ویروس یا باکتری رفتار کرده و به آنها حمله می کند. بیماری خود ایمنی گوش داخلی یک بیماری نادر است و درکمتر از یک درصد از 28 میلیون آمریکایی با کاهش شنوایی مشاهده می شود.

بیماری خود ایمنی گوش داخلی

بیماری خود ایمنی گوش داخلی

علائم بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED)

علائم بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED) شامل کاهش شنوائی ناگهانی در یک گوش است که سریعا” به گوش دوم نیز پیشرفت می کند. کاهش شنوائی می تواند در عرض هفته ها  یا ماهها پیشرفت کند. بیماران ممکن است احساس پری در گوش کنند یا سرگیجه داشته باشند. به علاوه صدای زنگ، سوت یا غرش ممکن است توسط بیمار شنیده شود. تشخیص بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED) مشکل است و تا زمانیکه بیمار کاهش شنوائی در گوش دوم را پیدا کند ممکن است با سایر بیماریهای گوش اشتباه شود. آزمایش تشخیصی کمک کننده، بررسی ایمونولوژیک Western blot می باشد.

درمان بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED)

اغلب بیماران با بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED) به درمان اولیه با استروئیدها مثل پردنیزون و متوترکسات (یک داروی شیمی درمانی) پاسخ می دهند. بعضی بیماران ممکن است از استفاده از سمعک سود برند. اگر بیماران به درمان داروئی پاسخ ندهند و کاهش شنوائی ادامه داشته باشد، کاشت حلزون شنوایی برای بیماران در نظر گرفته می شود.

تاریخچه بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED)

تاکنون تصور می شد که گوش داخلی نمی تواند تحت حمله سیستم ایمنی قرار گیرد. مطالعات نشان داده اند که بافت های اطراف ساکول که ساک اندولنفاتیک (ساختمانهای گوش داخلی) را محاصره کرده اند، حاوی اجزاء لازم جهت واکنش ایمنی می باشند. گوش داخلی همچنین قادر به تولید پاسخ ایمنی نسبت به سلول هایی است که از طریق سیستم گردش خون وارد کوکله آ (حلزون شنوایی) شده اند.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​​

پاسخ

12 − هفت =

Call Now Button