آپنه شدید در هنگام خواب خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

(به نقل از ایرنا)

طبق یک گزارش جدید، خطر بروز سکته مغزی در افراد مسن مبتلا به آپنه شدید (ایست موقتی تنفس) در هنگام خواب بیش از دو برابر است.

آپنه در هنگام خواب زمانی بروز می‌کند که تنفس برای مدت کوتاهی اما مکررا در زمانیکه شخص خواب است، قطع می‌شود. خوروپف‌های بلند و ناگهانی اغلب نشانه آپنه در هنگام خواب هستند.

دکتر “روبرتو مونوز” از بیمارستان “دو ناوارا” در اسپانیا و همکارانش در گزارش خود که رویترز روز جمعه آنرا نقل کرد،نوشتند:درشماری از مطالعات نشان داده شده است که آپنه خواب با سکته مغزی ارتباط دارد.اما در این مطالعات افراد مسن مد نظر قرار گرفته نشده بودند.

محققان برای بررسی این ارتباط در افراد مسن‌تر، ‪ ۳۹۴فرد ‪ ۷۰و ‪ ۱۰۰ساله را مورد بررسی قرار دادند. هیچ یک از این افراد در آغاز این مطالعه که شش سال بطول انجامید، به سکته مغزی مبتلا نشده بودند. گزارش نشان داد که در جریان این پیگیری ‪ ۲۰سکته مغزی صورت گرفت. محققان پس از در نظر گرفتن سن، جنسیت، وضعیت سیگار کشیدن و چند عامل مهم خطر ساز دیگر در زمینه بروز سکته مغزی مشاهده کردند که وجود آپنه شدید خواب در آغاز این مطالعه خطر بروز سکته مغزی را دو و نیم برابر افزایش داد.

آپنه شدید در هنگام خواب خطر سكته مغزی را افزایش می‌دهد

 

 

پاسخ

دو × سه =

Call Now Button