مراقبت های پس از جراحی زیبایی گوش

جراحی گوش

اگر بخواهیم پرکاربردترین عضو را در سر تعیین کنیم بی شک گوش ها یکی از کاربردی ترین و در عین حال محجوب ترین اعضای بدن هستند. گوش ها از اعضای کاربردی و تعیین کننده در زندگی هر فردی است. کاربردی ترین عضو از آن جهت که در طول زندگی یک فرد عادی چقدر از درمان های پزشکی را به گوش ها اختصاص داده شده است؟ برای دانستن سطح تاثیرگذاری این عضو کوچک در زندگی هر فردی کافی است برای لحظه ای گوش های خود را بگیرید و زندگی را بدون هیچ صدا و صوتی تصور کنید. نظرتان چیست؟

لاله های گوش در سر، دارای یک فرم مشخصی است که در همه ی افراد به یک شکل است. این لاله ها می تواند در اندازه های متفاوتی برای هر فرد باشد اما مساله اینجاست که اگر این لاله های گوش دچار برجستگی یا شکل غیر عادی باشد، حس ناخوشایندی را برای فرد ایجاد می کند. اما نگران نباشید این مساله با انجام عمل جراحی زیبایی و اتوپلاستی قابل درمان است. ما در این مقاله توضیح مختصری از جراحی زیبایی گوش را مطرح می کنیم و مراقبت های قبل و بعد از جراحی را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

مراقبت های پس از عمل جراحی گوش

مراقبت های پس از عمل جراحی گوش

جراحی گوش، اتوپلاستی

جراحی های مربوط به گوش را می توان به دو دسته ی زیبایی و درمانی تقسیم کرد.

جراحی درمانی گوش: در جراحی های درمانی اگر فرد با مشکل شنوایی مواجه شده باشد با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی و در صورت تشخیص پزشک، گزینه ی جراحی برای درمان بیمار انتخاب می شود.

جراحی زیبایی گوش، اتوپلاستی: جراحی های زیبایی گوش به برطرف شدن مشکلات ظاهری گوش کمک می کند. اتوپلاستی به کمک افرادی که با مشکل فرم و برجستگی لاله ی گوش مواجه هستند می آید که درمان این مشکلات به صورت قطعی امکان پذیر است.

در جراحی های زیبایی گوش (اتوپلاستی) با برش هایی در پشت گوش اصلاح فرم گوش انجام می شود و جای برش ها بعد از جراحی یا به طور کامل برطرف می شود و یا به دلیل موقعیتی که در پشت گوش دارند اصلا دیده نمی شود.

روش های اصلاح برجستگی گوش با اتوپلاستی

روش های مختلفی برای اصلاح برجستگی گوش ها وجود دارد. در این روش می توان با برداشتن غضروف، برجستگی گوش را اصلاح کرد و در روش دوم می توان به غضروف های گوش دست نزد اما تغییر حالت و برجستگی را در گوش ایجاد کرد.

در برخی موارد با بخیه هایی که در گوش زده می شود می توان این مشکل ظاهری را اصلاح کرد.

جراحی هایی که مربوط به گوش است جراحی های سبکی هستند که معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود و دوره ی نقاهت کوتاه مدت تا 48 ساعت را دارد. جای بخیه اصلا قابل توجه نیست چون در پشت گوش است و اصلا دیده نمی شود.

دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از روش های درمانی مجهز به درمان بیماری ها می پردازد . جهت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می توانید با شماره های 22374050 – 22375902 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر علی محمد اصغری مراجعه نمایید .

افراد کاندید برای جراحی اتوپلاستی

اتوپلاستی یک جراحی زیبایی برای اصلاح ظاهر و فرم گوش است و هر فردی با این ناهنجاری مواجه باشد می تواند اقدام به درمان نمایید، اما یک محدودیت سنی وجود دارد که باید به آن دقت کنید.

حداقل سن برای جراحی گوش 8 سال است که فرم و شکل اصلی گوش شکل گرفته باشد. معمولا بعد از 8 تا 12 سالگی وضعیت گوش تغییر نمی کند و گوش فرم ثابت و مشخصی دارد پس ترجیح این است که در این رنج سنی جراحی اتوپلاستی صورت گیرد.

ماندگاری جراحی اتوپلاستی

در صورت جراحی صحیح و درست توسط متخصص گوش و حلق و بینی حاذق ماندگاری این جراحی مادام العمر است. پس برای انجام این کار به بهترین پزشک جراحی گوش اتوپلاستی مراجعه کنید. این جراحی در بزرگساان معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود. حتی در حین عمل جراحی بیمار می تواند شرایط عمل را ارزیابی کند و در مورد فرم گوش بعد از جراحی اظهار نظر کند.

6 اقدام ضروری قبل از جراحی اتوپلاستی

همیشه صحبت از اقدامات پس از جراحی است اما لازم است نکات ضروری قبل از جراحی اتوپلاستی را بدانید و قبل از انجام جراحی رعایت کنید. ما به تعدادی از مهمترین اقدام ها اشاره می کنیم:

  1. اگر سابقه ی بیماری خاصی دارید حتما پزشک خود را مطلع کنید.
  2. شب قبل از عمل جراحی استحمام کنید.
  3. همراه داشتن عکس و آزمایش قبل از جراحی الزمی است.
  4. اگر از داورهایی که موجب تغییر غلظت خون می شود و یا زمان انعقاد خون را تغییر می دهد، استفاده می کنید لازم است پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.
  5. ناشتا بودن برای عمل هایی جراحی اتوپلاستی که به صورت بی حسی موضعی و یا با استفاده از لیزر در مطب و یا مرکز جراحی انجام شود ضرورتی ندارد، اما در صورتی که بیهوشی اتفاق بیفتد لازم است 6 ساعت قبل از جراحی، چیزی نخورید.
  6. تهیه باندهای مخصوص برای جراحی گوش الزامی است. بعد از جراحی از باندهای برای ثابت نگه داشتن وضعیت گوش استفاده می شود.
مراقبت های پس از عمل جراحی گوش

مراقبت های پس از عمل جراحی گوش

مراقبت های بعد از جراحی گوش اتوپلاستی

جراحی های مربوط به گوش معمولا با برش هایی که پشت گوش انجام می شود صورت می گیرد البته در مواردی جلوی گوش هم برش داده می شود اما این کار جز موارد نادر بوده و اغلب برش از پشت گوش است. پس از جراحی اتوپلاستی نیاز به رعایت مراقبت هایی است که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

  • 48 ساعت بعد از جراحی می توانید استحمام کنید.
  • بعد از استحمام، روی زخم ها از پمادی که برای شما تجویز شده است، استفاده می کنید.
  • بعد از جراحی در صورت اولین استحمام نیازی به پانسمان دوباره نیست در همین اندازه که پماد استعمال شود و باند های مخصوص بسته شود برای مراقبت های بعد از جراحی گوش کافی است.
  • با باند های بسته شده به پزشک مراجعه کنید و پزشک به کنترل زخم ها می پردازد و معمولا پس از جراحی بستن صحیح باند توسط پزشک به شما آموزش داده می شود تا مجددا برای بستن باند اقدام کنید.
  • هنگام خوابیدن باید طاق باز بخوابید و روی گوش ها و به پهلو نخوابید.
  • معمولا پس از عمل جراحی اتوپلاستی گوش ها با یک بانداژ به سر چسبیده اند. شما 48 ساعت پس از جراحی می توانید بانداژ را باز کنید.
  • طی مدت نقاهت به شما داروها و قرص های آنتی بیوتیکی داده می شود که مصرف آنها الزامی است تا از عفونت زخم شما جلوگیری شود.
  • عمل جراحی گوش معمولا عمل دردناکی نیست و به ندرت پیش می آید که شما نیاز به مصرف مسکن داشته باشید. اما در صورت نیاز می توانید مسکن هایی که برای شما تجویز می شود استفاده کنید.
  • برش هایی که پشت گوش داده می شود معمولا با نخ های قابل جذب بخیه می خورند و نیازی نیست این بخیه ها کشیده شود. مگر اینکه خود پزشک تاکید کند که بخیه ها جذبی نیست که برای کشیدن بخیه ها یک هفته پس از جراحی به پزشک مراجعه کنید.

نکات ضروری بعد از جراحی اتوپلاستی

  1. زخم های ایجاد شده بعد از جراحی گوش در پشت گوش قرار دارد و فرد پس از جراحی محدودیت خاصی در فعالیت های روزانه خود نخواهد داشت.
  2. اگر پشت گوش تورم وکبودی وجود داشت بلافاصله به پزشکتون مراجعه کنید. که در صورت نیاز اقدامات خاصی را برای درمان آن تورم انجام دهد.
  3. در انجام فعالیت های ورزشی و فعالیت های روزمره هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد و می توانید 48 ساعت بعد از جراحی به فعالیت های روزمره بپردازید.
  4. اگر جز افرادی هستید که عینک استفاده ی کنید ترجیحا تا یک ماه توصیه می شود که از عینک استفاده نکنید. لنزهای طبی را جایگزین عینک کنید. زیرا دسته عینک باعث فشار آمدن به گوش می شود و می تواند موجب تغییر وضعیت جدیدی که به واسطه ی جراحی به وجود آمده، شود.

مراقبت ها و آگاهی های لازم برای بیماران پس از عمل جراحی گوش

لطفاً نکات زیر را بدقت مطالعه نموده و با پیگیری دقیق آنها  نتیجه مطلوب تری از عمل جراحی خود بدست آورید. در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکل با پزشک تماس بگیرید.

  1. زیر سر بیمار باید بعد از عمل کمی بالاتر قرار گیرد و روی گوش جراحی نشده بخوابد.
  2. در صورت بروز هر یک از حالات زیر پرستار بخش را مطلع سازید:
    • سرگیجه
    • تهوع یا استفراغ مکرر
  3. هشت ساعت بعد از پایان عمل جراحی با اجازه پزشک یا پرستار بخش از مایعات صاف و خنک استفاده نمایید. در صورت بروز تهوع همچنان ناشتا بمانید. در صورت تحمل مایعات میتوانید روز بعد از رژیم غذایی معمولی استفاده نمایید.
  4. درصورتی که عطسه دارید با دهان باز عطسه کنید تا فشار به بینی وارد نیاید. از فین کردن یا باد در گوش انداختن به شدت پرهیز کنید.
  5. بعد از عمل جراحی تا مدتی ممکن است حالات زیر احساس شود که این حالات گذرا میباشد و به مرور برطرف میگردد:
    • احساس سنگینی, پری گوش یا بیحسی لاله گوش. دردهای تیر کشنده گوش یا اطراف آن.
    • احساس وجود آب یا مایع در گوش یا شنیدن صدای حرکت مایع یا نبض در گوش
    • خارج شدن ذراتی شبیه لخته از گوش
    • خروج ترشح خونی یا آبکی مختصر از گوش قابل انتظار است, در صورت داشتن ترشحات زرد رنگ یا بد بو پزشک را مطلع سازید.
  6. در زمان تعیین شده توسط پزشک جهت برداشتن پانسمان گوش مراجعه نمایید.
  7. در زمانهای تعیین شده جهت معاینه مراجعه نمایید.
  1. تا هنگام برداشتن پانسمان از شستشوی سر و مرطوب کردن پانسمان بپرهیزید. بعد از برداشتن پانسمان تا هنگامیکه پزشک به شما اجازه نداده است, از شنا کردن پرهیز کنید و هنگام استحمام از ورود آب به گوش پرهیز نمایید. برای جلوگیری از ورود آب به گوش از پنبه آغشته به وازلین طبی یا پمادی که توسط پزشک تجویز شده, هنگام استحمام استفاده نمایید.
  2. فقط از داروهایی استفاده نمایید که برای شما تجویز شده است.
  3. در هفته نخست بعد از عمل از فعالیتهای شدید ورزشی و یا انجام کارهای سنگین پرهیز کنید.
  4. در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکل با پزشک تماس بگیرید.

کلام آخر

امروزه تعداد افرادی که به علت شکل ظاهری و تفاوتی که با دیگران داشته اند مورد تمسخر قرار می گرفتند و بالطبع باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می شد کم و کمتر شده است و دانش پزشکی راهی برای اصلاح این مشکلات پیدا کرده است. اما نکته ضروری و مهم برای نتیجه بخشی و رضایت مراجعین در انتخاب پزشک معالج است. برای انجام جراحی اتوپلاستی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و قبل از اقدام برای جراحی از او نمونه کار بخواهید تا به انتخابی صحیح و درست به لبخندی رضایتبخش برسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به جراح گوش در تهران مراجعه نمایید .

پاسخ

سه × 4 =

Call Now Button