آشنایی با بیماری های گوش

آشنایی با بیماری های گوش

لحظه ای گوش‌هایتان را بگیرید، سکوتی خوفناک، جهانی کسل کننده و خالی از اصوات تحمل را طاق خواهد کرد. شاید اگر شما هم تصور کنید که برای چند ساعتی در روز، فقط چند ساعت نتوانید بشنوید، دیگر دنیا را جای زیبایی نپندارید.

آیا تا به حال به ساختمان گوش توجه کرده‌اید؟ آناتومی ساده و در عین حال کاربردی، شاید این تعریف نصفه و نیمه حق مطلب را ادا کرده باشد. گوش با به عهده داشت وظیفه شنوایی و حفظ تعادل بدن از اعضای مهم اندام انسان به شمار می آید. این عضو را می توان گفت نقش به سزایی در ایجاد ارتباط بین‌فردی دارد چه بسا که بسیاری با داشتن اختلالات شنوایی از برقراری ارتباط موثر ناتوان مانده و گوشه گزینی را انتخاب کرده‌اند.

تمامی این جمله ها برای معرفی برخی از بیماری های گوش است، که ممکن است تا به حال نشنیده‌ باشید بیماری‌هایی که گاها می‌تواند باعث خداحافظی شما از سرزمین صدا ها باشد.

آشنایی با بیماری های گوش

آشنایی با بیماری های گوش

به نظر شما ناشنوایی برای کسانی سخت است که از ابتدا ناشنوا بوده اند و یا کسانی که به مرور ناشنوا شده اند؟

در ادامه با توجه به توضیحات بیان شده، به بررسی پیرامون بیماری‌های گوش خواهیم پرداخت. اگر شما خواننده عزیز در گوش خود صداهای نا آشنا می‌شنوید، می‌توانید علت را در چند خط پایین‌تر بیابید:

ساختمان گوش

جالب است بدانید گوش انسان از بخش تشکیل شده است، که در واقع در گوشی که قابل رویت است خلاصه می شود. این سه بخش عبارت است از :

گوش داخلی (گیرنده های عصبی و تعادل)

گوش میانی (انتقال صوت به گوش داخلی)

گوش خارجی (مجرا و لاله گوش)

انواع بیماری‌های گوش

برخی از بیماری‌های گوش را باید در سیر تحولی جنین جست و جو کرد، در مقابل برخی نیز پس از مدتی از سلامت گوش پدیدار می‌شود. از این رو می‌توان بیماری‌های گوش را در دو دسته بیماری های گوش ناشی از وراثت و بیماری های گوش ناشی از عوامل خارجی دانست. در این بین برخی بیماری‌های گوش در صورت درمان نشدن موجب کم شنوایی و یا ناشنوایی خواهند شد. در ادامه به معرفی بیماری های گوش خواهیم پرداخت:

عفونت‌های جنینی

با ابتلای مادر به بیماری سرخچه در هنگام بارداری شانس ابتلای کودک به کم‌شنوایی و ناشنوایی افزایش می‌یابد. از دیگر بیماری های تاثیر‌گذار بر شنوایی جنین می ‌توان آنفولانزا، اوریون و سرخک را نیز نام برد.

اتیت سروز

این نکته حائز اهمیت است که عفونت گوش در سن 10 سالگی بیشترین میزان شیوع را دارد. از مهمترین دلایل اختلالات شنوایی می‌توان التهاب و عفونت گوش میانی را نام برد، که اغلب با درد و تب همراه خواهد بود. اتیت سروز نوعی التهاب گوش میانی است، که در صورت درمان نشدن به عفونت شدید بدل شده و موجب پارگی پرده گوش خواهد شد.

اتواسکلروز

بیماری اتواسکلروز که در سنین بالاتر یعنی نوجوانی و جوانی ظاهر می‌شود، از بیماری های شایع گوش در این سنین است. این بیماری نیز در گوش میانی ظاهر شده که علت آن نیز چسبندگی استخوانچه های گوش میانی است.

منیر

این بیماری با افزایش فشار گوش داخلی افزایش یافته و از علائم آن می‌توان وزوز گوش، احساس پر بودن گوش و سرگیجه را نام برد.

بیماری خود ایمنی گوش

اصطلاحا به هر نوع بیماری که علت آن اشتباه گرفتن سلول‌های ایمن به جای ویروس و باکتری‌ها توسط سیستم ایمنی بدن باشد؛ به آن، بیماری خود ایمنی گفته می شود. در مورد بیماری‌های گوش نیز این نکته صدق می‌کند که در نهایت بیماری‌های خود ایمنی گوش بروز خواهد کرد.

کم شنوایی در اثر مسمومیت غذایی

اگر فردی با استفاده از برخی دارو‌ها احساس کند که شنوایی خود را از دست داده و یا نسبت به قبل از استفاده از دارو شنوایی بهتری داشته است، باید فوارا مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کند.

وزوز گوش

اصولا وزوز گوش را با صدای زنگی ممتد و یا منقطع می‌شناسند. این صداهای نا‌آشنا در گوش نشانه بیماری‌ای در گوش است، که بیمار باید برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کند.

پیر گوشی

اگر اختلالات شنوایی بعد از سنین جوانی اتفاق بیفتد اصطلاحا به آن پیر گوشی و یا پرسبیکوز می گویند. سیر بروز این بیماری ابتدا در کم‌شنوایی فرکانس‌های بالا و بعد کم‌شنوایی فرکانس‌های  پایین بروز می‌کند.

دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از روش های درمانی مجهز به درمان بیماری ها می پردازد . جهت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می توانید با شماره های 22374050 – 22375902 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر علی محمد اصغری مراجعه نمایید .

آسیب های ناشی از نویز

این نوع از کم شنوایی در اثر قرار گرفتن در محیط‌هایی با فرکانس‌های بالا و یا گوش دادن به موسیقی با صدای بالا به مدت طولانی مدت ایجاد می‌شود.

پاره شدن پرده گوش

زمانی که فردی پرده صماخ گوش خود را از دست می‌ دهد، با کم شدن شنوایی و درد در داخل گوش مواجه می‌شود. درمان این بیماری با جراحی و ترمیم پرده گوش امکان‌پذیر است.

درمان بیماری‌های گوش

درمان بیماری‌های گوش به میزان قابل توجهی به تشخیص به موقع اختلال بستگی دارد، لذا اگر دچار برخی نشانه‌های حاکی از آسیب‌های گوش شده‌اید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

کلام آخر

در صورت مواجه با چنین مشکلاتی بهتر است بدون اتلاف وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا از پیشرفت بیماری و بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به جراح گوش در تهران مراجعه نمایید .

پاسخ

نه − پنج =

Call Now Button