پارگی پرده صماخ

پارگی پرده صماخ

به ایجاد سوراخ ریز یا از بین رفتن پرده نازکی که مجرای گوش را از گوش میانی جدا می کند، پارگی پرده گوش می گویند. از آنجائی که گوش میانی بوسیله شیپور استاش به بینی راه دارد و تعادل فشار در گوش میانی را بر قرار می کند. پارگی پرده گوش علاوه بر کاهش شنوائی، با ترشح گاهگاهی گوش همراه است، درد گوش خیلی شایع نیست.

پارگی پرده صماخ

پارگی پرده صماخ

دلایل پارگی پرده گوش

پارگی پرده معمولاً به دلیل ضربه یا عفونت می باشد. از جمله دلایل پارگی پرده موارد زیر را می توان نام برد:

  • ضربه محکم دست به گوش
  • شکستگی جمجمه
  • انفجار ناگهانی
  • داخل کردن اشیاء خارجی مثل گوش پاک کن درون مجرای گوش
  • ورود ماده داغ یا اسید به داخل مجرای گوش
  • عفونت گوش میانی ممکن است باعث درد، کاهش شنوائی و پارگی خود به خود پرده گوش شود که در واژه پزشکی این عفونت گوش میانی را اوتیت همراه با پارگی می نامند.

در موارد نادر ممکن است بعداز جای گذاری VT یا لوله تهویه (لوله کوچک برای برقراری تعادل فشار هوا در گوش) چه این VT بیفتد یا توسط پزشک خارج شود، یک سوراخ جزئی در پرده باقی بماند. در طول روند ترمیم پارگی باید از ورود آب و ضربه به گوش جلوگیری کرد. در پارگی هایی که به طور خود به خود ترمیم نمی شود، نیاز به جراحی می باشد.

تاثیرات پارگی پرده بر شنوائی

پارگی وسیع تر معمولاً افت شنوائی بیشتری نیز ایجاد می کند. همچنین مکان سوراخ در پرده بر وسعت افت شنوائی تاثیر می گذارد. در صورتی که ضربه شدید (شکستگی جمجمه) باعث از هم گسیختگی استخوانچه ها در گوش میانی شود یا اختلال در ساختار گوش داخلی رخ دهد، افت شنوائی شدید ایجاد می شود.

در پارگی های ناشی از ضربه ناگهانی یا انفجار کاهش شنوائی شدیدتر و زنگ گوش (صدای وزوز) در پی آن ممکن است رخ دهد. در این مورد شنوائی معمولاً بر می گردد و زنگ گوش کم کم از بین می رود. عفونت مزمن ناشی از پارگی می تواند باعث افت شنوائی شدید شود.

درمان پارگی پرده گوش

قبل از هر گونه اقدام برای درمان پارگی، تست شنوائی باید انجام شود. جلوگیری از ورود آب به گوش در زمان دوش گرفتن، حمام کردن یا شنا باعث بهبود شنوائی و از بین رفتن زنگ گوش می شود .رعایت این مسائل همچنین ممکن است از ایجاد کلستئاتوما (توده پوست در گوش میانی) که باعث عفونت مزمن و اختلال در ساختار گوش می شود، جلوگیری کند.

اگر پارگی پرده جزئی باشد متخصص گوش ممکن است با احتمال ترمیم خود به خود پرده مدتی بیمار را تحت نظر داشته باشد.همچنین ممکن است با استفاده از قرار دادن پوسته نازک بین دو قسمت پارگی آن را ترمیم کند. به کمک میکروسکوپ و با استفاده از مواد شیمیای لبه های پاره پرده را تحریک و با بلند شدن این لبه ها بعد از تحریک، پوسته نازکی را به آن متصل می کنند که بسته به وضعیت پرده گوش بهبود شنوائی قابل توجه است.

گاهی برای تشکیل کامل پرده چندین بار تکرار این عمل لازم است. در صورتی که پزشک متخصص تشخیص داد که قرار دادن این پوسته نازک سوراخ را فوری و به طور مناسب نمی پوشاند یا انجام این کار ترمیم را سرعت نمی بخشد، عمل جراحی توصیه می شود. روش های جراحی بسیاری وجود دارد، اما تمام آنها بر اساس قرار دادن بافت در سطح پارگی پرده است که باعث ترمیم می شود. نام این روش تمپاتوپلاستی است. عمل جراحی یک روش کاملاً موفق در بسته شدن سوراخ و بهبود شنوائی به طور دائم می باشد که معمولاً به صورت سر پائی انجام می شود. پزشک رعایت صحیح احتیاطات لازم در پارگی پرده را به بیمار توصیه می کند.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​​

پاسخ

3 × 5 =

Call Now Button