از دلایل خارش گوش تا درمان

خارش گوش

خارش گوش یکی از مشکلات شایعی است که اکثریت افراد با آن مواجه شده اند. اما جالب است بدانید که خارش گوش نمی تواند آسیب جدی همانند کم شنوایی ایجاد نماید ولی آنچه خطر ساز می شود و مشکلات جدی را برای افراد به وجود می آورد فرو بردن اجسام خارجی در داخل گوش است. اما چه عواملی موجب بروز خارش گوش می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

از دلایل خارش گوش تا درمان

از دلایل خارش گوش تا درمان

علائم خارش گوش

خارش گوش می تواند نشان دهنده ی یک بیماری گوش باشد، لذا در صورتی که مبتلا به خارش گوش شدید و این عارضه پس از چند ساعت بهبود نیافت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید. ممکن است علایم دیگری همراه با خارش دیده شود، از جمله موارد زیر:

  • زخم گوش
  • گرفتگی گوش
  • تورم صورت
  • درد گوش
  • وزوز گوش
  • خارج شدن ترشح یا مایعات از گوش

علل خارش گوش چیست؟

علل متعددی می تواند منجر به خارش گوش شود که از جمله علت های مهم این عارضه عبارت است از:

آلرژی

افرادی هستند که به برخی مواد غذایی حساسیت و آلرژی دارند که این امر می تواند موجب ایجاد خارش گوش شود.آلرژی های تنفسی هم ممکن است با خارش گوش همراه شوند.

بیماری های پوستی

برخی بیماری های پوستی مانند: اگزما، پسوریازیس و درماتیت سبوره ای می توانند موجب خارش گوش شوند.

عادات رفتاری نادرست

یکی دیگر از علت های ایجاد خارش گوش عادت به دستکاری گوش است. برخی از افراد هستند که عادت دارند که مرتب گوش خود را تمیز نمایند، یا کف و مواد شوینده داخل گوش خود می کنند.

نکته ای که بایستی به آن توجه نمایید این است که جرم گوش مانع از خارش گوش می شود، زمانی که جرم داخل گوش بیش از حد و مداوم تمیز شود ، محیط داخل گوش خشکی پیدا می کند که سبب خارش بیش از حد می شود.

وسایل کمک شنوایی

گاهی اوقات استفاده از وسایل کمک شنوایی همچون سمعک یا استفاده از هندزفری می تواند موجب خارش گوش شود. در مواردی اگر فرد پوست حساسی داشته باشد موجب واکنش آلرژیک می شود.

عفونت گوش

برخی بیماری های گوش همانند عفونت های قارچی می تواند موجب بروز خارش گوش شود.

     برای آشنایی بیشتر با علل ابتلا به خارش گوش می توانید بیننده ویدئوی دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی باشید.

پیشگیری از خارش گوش

مهمترین نکته ای که بایستی به آن دقت نمایید این است که گوش نیازی به تمیز کردن ندارد. لذا از دستکاری و تمیز کردن گوش مخصوصا با استفاده از اجسام خارجی بپرهیزید.

از فرو بردن دست آلوده به داخل گوش اجتناب ورزید. همچنین در صورتی که از هد ست گوشی همراه استفاده می کنید، سعی نمایید آن را ضدعفونی نمایید تا از ابتلا به عفونت گوش پیشگیری نمایید.

درمان خارش گوش

درمان با توجه به علت ایجاد این بیماری متفاوت می باشد. مهمترین قدم در درمان خارش گوش رفع علت زمینه ای می باشد.

در ابتدای امر یادآور می شوم که در صورت داشتن خارش گوش از مصرف خودسرانه پمادها و قطره های گوش بپرهیزد، زیرا این امر می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. زیرا در صورتی که پرده گوش آسیب دیده باشد استفاده از این موارد مشکل ساز خواهد شد. لذا در صورت داشتن این عارضه بدون اتلاف وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

کلام آخر

در حالت کلی ابتلا به خارش گوش در هر دوره سنی می تواند اتفاق افتد. شدت علائم و علت بروز آن متفاوت می باشد. همان طور که ذکر شد؛ به هیچ عنوان از لمس گوش با دست و یا هر شی خارجی اجتناب ورزید زیرا این امر می تواند زمینه ساز ابتلا به خارش گوش شود. در صورت داشتن علائم خارش گوش بدون اتلاف وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​

2 thoughts on “از دلایل خارش گوش تا درمان

  1. زهرا علوی - جولای 5, 2020 در 4:39 ق.ظ

    سلام جناب دکتراصغری عزیز
    بنده مریض آقای دکتر فرهادی هستم قبلا چندبار گوشم عمل کردم والان مشکلات فشار ومایعات داخل گوشی دارم قبلا یکبار بلن گوش زدم اقای دکتر خدمتتون سلام مخصوص رساندند گفتند با جنابعال تماس بگیرم اگر بالون گوش دارید زحمت عملش بکشید خدمتتون بیایم. دکتر گوشم خیلی درد می کنه وآزار دهنده است بزرگواری نمایید خبرم دهید
    تشکر زهرا علوی بیمار دکتر فرهادی
    تلفن همراه09125547122

    پاسخ
    • drasghari - اکتبر 13, 2020 در 11:34 ق.ظ

      سلام
      بله، مراجعه فرمایید

      پاسخ

پاسخ

چهار + 12 =

Call Now Button