از یک سردرد ساده تا سینوزیت

آیا  تا به حال شده وقتی ابراز سردرد می کنید کسی به شما بگوید ” شاید سینوزیت داری ” این عبارت چقدر برای شما آشناست؟

سردردهایی که گاه و بی گاه به سراغتان می آید، احساس سنگینی سر که امانتان را بریده است، احساس دائمی داشتن خلط که کلافه تان کرده است. این نشانه تا حدودی مشکوک بوده و می تواند نشان دهنده ی بیماری سینوزیت باشد.

سینوزیت بیماری شایعی است که با یک سردرد ساده اشتباه گرفته می شود. اغلب افراد سینوس را با میگرن نیز به اشتباه می گیرند به این معنا که سردرد های شدید را یا سینوزیت معنا می کنند و یا میگرن.

آیا می دانید سینوزیت چه علائمی دارد؟ چطور می توان تشخیص داد که سردرد های شدید ناشی از سینوزیت است یا میگرن؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این معما را برای همیشه حل کنیم و با تشریح ابعاد مختلف این بیماری شما را در تشیخص آن راهنمایی کنیم:

همه چیز درباره سینوزیت

سینوزیت را با التهاب سینوس ها معنا می کنند. این التهاب ممکن است بر اثر عواملی نظیر عفونت های قارچی، باکتریایی و یا ویروسی ایجاد شود.

شاید جالب باشد بدانید جمجمه انسان دارای حفره های تو خالی است که از هوا پر شده است به این حفره ها در اصطلاح پزشکی سینوس گفته می شود. این حفره های سینوسی در پیشانی، اطراف بینی، گونه و چشم ها قرار دارد.

حال چه زمانی به سینوزیت مبتلا می شویم؟

با  خواندن چند سطر بالا قطعا متوجه شده اید که سینوزیت در چه مواقعی رخ می دهد.

زمانی که این سینوس ها – که در حالت عادی از هوا و موکوس پر شده است – مسدود شود و یا  مملوء از موکوس شود، رشد باکتری و ویروس ها را در پی خواهد داشت. به بیان دیگر سینوس ها دارای پوشش سلولی نرم از مخاط هستند. زمانی که سینوس ها ملتهب شوند این مواد مخاطی و ترشحات امکان خروج نداشته و موجب می شود سینوس ها دچار التهاب و تورم شوند. در این شرایط است که فرد به سینوزیت مبتلا می شود.

به طور کلی می توان شرایطی را که موجب به وجود آمدن سینوزیت می شود به سه دسته تقسیم کرد:

1. زمانی که اجسام مژه سینوس ها تخریب شده و نمی تواند موکوس را از حفره ها خارج کند.
  2. زمانی که فرد به سرماخوردگی و حساسیت مبتلا شود که موجب تولید موکوس و ترشحات سینوس ها می شود.
  3. زمانی که فرد به انحراف بینی و پولیپ بینی دچار باشد.

علائم سینوزیت

علائمی که در بزرگسالان نمایان می شود اغلب پس از سرماخوردگی خواهد بود که با گذشت 5 الی 7 روز شدید تر می شود.

علائم سینوزیت عبارت است از:

• اختلالت بویایی
  • اختلالات تنفسی
  • سرفه های شدید شبانه
  • احساس خستگی مفرط
  • تب شدید
  • احساس سردرد و سرگیجه
  • آبریزش بینی

سینوزیت در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

• سرماخوردگی های کهنه شده که شدید تر می شود و بهبود نمی یابد.
  • تب شدید
  • ترشحات تیره از بینی
  • آبریزش بینی مداوم
دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از روش های درمانی مجهز به درمان بیماری ها می پردازد . جهت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می توانید با شماره های 22374050 – 22375902 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر علی محمد اصغری مراجعه نمایید .

انواع سینوزیت

به طور کلی دو نوع سینوزیت وجود دارد:

سینوزیت حاد: ماندگاری علائم تا 4 هفته که به دلیل رشد باکتری خواهد بود.

سینوزیت مزمن: ماندگاری علائم تا 3 ماه که به دلیل رشد باکتری و قارج خواهد بود.

سینوزیت چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سینوزیت پزشک معاینات لازم را از بینی و سینوس های بیمار به عمل می آورد که در زیر ابزار این تشخیص را عنوان خواهیم کرد:

• استفاده از تاباندن نور بر مناطق سینوس ها
  • دقه کردن بر نواحی سینوس ها
  • آندوسکوپی
  • رینوسکوپی
  • تصویر برداری های سی تی اسکن و ام آر آی

در صورت عود سینوزیت در کودکان آزمایشات زیر الزامی خواهد بود:

• آزمایش حساسیت در کودکان
  • آزمایش خون
  • سیتولوژی بینی
  • آزمایش بررسی اجسام مژگانی

درمان بیماری سینوزیت

مهمترین نکته در درمان سینوزیت بر می گردد به مراقبت های فردی در این بیماری. افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند به مقدار زیادی خود کنترل کننده علائم این بیماری  هستند، لذا قبل از اقدام به درمان این بیماری به خودتتان قول دهید که در انجام هیچ راه پیشگیرانه ای کوتاهی نخواهید کرد.

در مرحله بعد دارودرمانی است که می تواند به بیمار جهت درمان و کنترل سینوزیت کمک کند.

• مراقبت های فردی عبارت اند از:
  • قرار دادن حوله گرم روی پیشانی
  • مصرف زیاد نوشیدنی در طول روز
  • قرار گرفتن در معرض بخور و بخار آب
  • استفاده روزانه از اسپری آب نمک

یک نکته مهم: بیماران باید توجه داشته باشند که استفاده مکرر از اسپر های رفع احتقان می تواند نتیجه عکس داشته باشد، چرا که استفاده به دفعات متوالی می تواند در ابتدا نشانه ها را کاهش دهد ولی در صورت استفاده بی رویه با وخیم تر شدن سینوزیت مواجه خواهید بود.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از سردرد های سینوزیتی

• پرهیز از قرار گرفتن در معرض باد
  • پرهیز از قرار گرفتن در مکان هایی که تغییرات ناگهانی دما در آن زیاد است.
  • خودداری از تغییرات ناگهانی بدن و سر به سمت جلو
  • استفاده مسکن ها

راه های پیشگیری از سینوزیت

• مصرف میوه و سبزیجات جهت تقویت سیستم ایمنی بدن
  • استفاده از واکسن آنفولانزا
  • رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی مرتب دستان
  • پرهیز از استعمال دخانیات
  • مصرف نوشیدنی کافی در طول روز
  • درمان آلرژی و حساسیت ها
  • استفاده مداوم از دستگاه بخور

توصیه پایانی

همانطور که اشاره شد رعایت مراقبت های فردی برای جلوگیری از بروز این بیماری بسیار موثر است، لذا اولین درمانگر در بیماری سینوزیت خود شما هستید.

با ابتلا به این بیماری اولین گزینه درمانی را جراحی ندانید، راه های کوتاه تری برای رسیدن به سلامتی وجود دارد.

اگر سردرد های مکرر کلافه تان کرده است و با خواندن این مقاله حدس می زنید که به سینوزیت مبتلا هستید، پیشنهاد می کنیم قبل از هرگونه اقدامی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا ضمن معاینه، بهترین راه درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به جراح گوش در تهران مراجعه نمایید.

5 × یک =