همه چیز درباره کاشت حلزون

کاشت حلزون

کاشت حلزون، دستگاه الکترونیکی کوچکی است که باعث تحریک حلزون (قسمتی از گوش داخلی) می شود. این پروتز متشکل از قسمت های داخلی و خارجی می باشد.

قسمت خارجی، پشت گوش قرار می گیرد و صداها را با یک میکروفون بالا می برد. سپس، صدا پردازش و به قسمت داخلی پروتز انتقال داده می شود.

قسمت داخلی، زیر پوست پشت گوش و طی عمل جراحی قرار داده می شود. سیم نازک و الکترودهای کوچک به حلزون گوش ختم می شوند. این سیم، سیگنال هایی را به اعصاب حلزون ارسال می کند، سیگنال هایی که اطلاعات مربوط به صدا را به مغر ارسال می کنند تا احساس شنوایی ایجاد شود.

با این که شنوایی طبیعی به حالت طبیعی برنمی گردد، اما درمان موثر و مناسب باعث بهبود شنوایی می شود، آگاهی فرد نسبت به صداهای محیط اطراف را افزایش می دهد و بیمار قادر به برقراری ارتباط بیشتر با اطرافیان خود خواهد بود.

کاشت حلزون می تواند به درمان ناشنوایی و بهبود توانایی شنیدن و درک بیمار کمک کند.

همه چیز درباره کاشت حلزون

همه چیز درباره کاشت حلزون

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که کاشت حلزون با سمعک تفاوت دارد. استفاده از سمعک باعث می شود صداها بلندتر شنیده شوند اما کمکی به بهبود توانایی فهم صحبت های دیگران نمی کند. حتی در مواقعی که علی رغم استفاده از سمعک، فرد هم چنان از مشکلات شنوایی رنج می برد، کاشت حلزون توصیه می شود.

در صورتی که این جراحی با موفقیت انجام شود، شاهد بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهیم بود.

کاشت حلزون شنوایی

پروتز حلزون شنوایی یک وسیله الکترونیکی است که شنوائی نسبی برای افراد ناشنوا ایجاد می کند. این وسیله توسط جراحی در گوش داخلی کاشته می شود و توسط بخشی که در خارج گوش نصب می شود، فعال می شود. بر خلاف سمعک، این وسیله صداها را شفاف تر یا بلندتر نمی کند. در عوض این وسیله قسمت های آسیب دیده سیستم شنوائی را میان برزده و مستقیماً عصب شنوائی را تحریک می کند و به بیمارانی که آسیب شنوائی شدید دارند، اجازه شنیدن اصوات را می دهد.

شنوائی طبیعی چیست؟

گوش شما شامل سه قسمت است که نقش حیاتی در شنیدن دارند: گوش خارجی، میانی و داخلی.

  • شنوائی هدایتی:صدا از طریق مجرای گوش خارجی به پرده رسیده و آن را مرتعش می کند. سه استخوانچه کوچک گوش میانی این ارتعاش را از پرده گوش به حلزون گوش داخلی منتقل می کنند.
  • شنوائی حسی عصبی:وقتی سه استخوانچه حرکت کنند. سبب حرکت موج مایع در حلزون شده و این امواج مایع بیشتر از 16000 سلول شنوائی ظریف ( سلولهای مویی) را تحریک می کنند. همچنانکه این سلولهای مویی حرکت می کنند، یک جریان الکتریکی در عصب شنوائی ایجاد می کنند. این جریان به سمت مغز حرکت کرده و در آنجا به عنوان صوت درک می شود.

چگونه در شنوائی اختلال ایجاد می شود؟

اگر در گوش خارجی یا میانی یا پرده گوش خود بیماری یا انسداد داشته باشید، شنوایی انتقالی ممکن است مختل شود. درمان طبی یا جراحی احتمالاً این حالت ها را تصحیح می کند.

مشکل گوش داخلی سبب اختلال شنوائی حسی – عصبی  یا کری عصبی می شود. در اغلب این موارد، سلولهای مویی آسیب دیده اند و عملکرد ندارند. اگرچه فیبرهای عصبی شنوایی ممکن است سالم باشند و بتوانند پیامهای عصبی را به مغز منتقل کنند، چون سلولهای مژکدار شنوایی آسیب دیده اند این فیبرهای عصبی پیامی را منتقل نمی کنند. از آنجایی که کاهش شنوائی حسی – عصبی شدید توسط دارو تصحیح نمی شود، این حالت تنها توسط کاشت حلزون اصلاح می شود.

پروتز حلزون شنوایی چگونه کار می کند؟

پروتز کاشت حلزون سلولهای مژکدار شنوایی آسیب دیده را میان بر می زند وصداهای محیط را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل کرده و این سیگنالها را به عصب شنوائی منتقل می کند.

دستگاه کاشت حلزون شنوایی شامل قسمت های زیر است:

  • یک وسیله الکترونیکی کوچک که توسط جراحی در زیر پوست پشت گوش گذاشته می شود.
  • یک پردازشگر گفتاری خارجی که اغلب روی کمربند و یا داخل جیب یا پشت گوش گذاشته می شود.
  • همچنین یک میکروفون به صورت یک هندپیس (hand piece) در خارج بدن پشت گوش گذاشته می شود تا اصوات را جذب کند.

پردازشگر گفتار، صوت را به سیگنالهای الکتریکی مشخص ترجمه می کند. این « کد ها » از طریق یک سیم نازک به هندپیس می رسند و از طریق پوست به صورت امواج رادیویی به الکترود های کاشته شده در حلزون می رسند. سیگنالهای الکترودها، فیبرهای عصب شنوائی را تحریک کرده و اطلاعات را به مغز، جائیکه در آن سیگنالها به عنوان صدای معنی دار تفسیر می شود، می رساند.

کاشت حلزون

کاشت حلزون

دلایل انجام کاشت حلزون

افرادی که از مشکلات شنوایی رنج می برند و یا هنگام شنیدن به حرکات لب طرف مقابل دقت می کنند، می توانند از مزایای جراحی کاشت حلزون بهره مند شوند.

کاندیدای مناسب جراحی کاشت حلزون، افرادی هستند که:

  • مشکلات شنوایی دارند و استفاده از سمعک، کمکی به آن ها نمی کند
  • قدرت شنوایی در هر دو گوش وجود دارد، اما نه به طور واضح
  • علی رغم استفاده از سمعک، نیمی از حرف های طرف مقابل خود را متوجه نمی شوند
  • علی رغم استفاده از سمعک، باید لب خوانی نیز کنند

در افرادی که شنوایی به طور کامل قطع نشده است، کاشت حلزون به صورت جزئی انجام می شود و در چنین شرایطی، استفاده همزمان از سمعک نیز برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

در مواردی که شدت مشکل شنوایی زیاد باشد، کاشت حلزون به طور کامل انجام می شود تا بیمار از مزایای شنوایی الکتریکی بهره مند شود.

میزان موفقیت این جراحی در هر فردی متفاوت است. اما بسیاری از بیماران از بهبود قدرت شنوایی و آگاهی خود نسبت به صداهای محیط، رضایت کامل دارند. به خصوص چهار تا شش روز بعد از روشن شدن کاشت حلزون.

بعد از جراحی، قدرت شنوایی به مرور بهبود می یابد و بعد از گذشت شش ماه، بهترین نتایج حاصل خواهد شد. میزان پیشرفت شنوایی نیز در هر بیمار متفاوت است.

آیا جراحی کاشت حلزون برای من مناسب است؟

افرادی که از مشکلات شنوایی رنج می برند، باید این نکته را در نظر داشته باشند که به مرور زمان از قدرت شنوایی شان کاسته خواهد شد. اما انجام یک جراحی موفق، می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • درک صداهای مختلف مانند صدای بسته شدن در و یا زنگ تلفن
  • درک صحبت های دیگران بی آن که نیازی به لب خوانی باشد
  • شنیدن صدا هنگام صحبت با تلفن
  • دیدن تلویزیون بدون زیرنویس
  • گوش دادن به موسیقی

قبل از تصمیم به انجام جراحی کاشت حلزون، بهتر است با برخی از واقعیت های این جراحی آشنا شوید:

  • بعد از انجام این جراحی، یک سری آموزش ها نیاز است و به بیمار نکات مربوط به مراقبت از پروتز آموزش داده می شود.
  • کاشت حلزون باعث نمی شود قدرت شنوایی به حالت طبیعی و اولیه برگردد و در برخی موارد ممکن است نیاز به استفاده از سمعک باشد.
  • بعد از جراحی، باطری باید هر روز شارژ شود.
  • قسمت خارجی پروتز باید هنگام استحمام و یا شنا برداشته شود.
  • احتمال آسیب پروتز در تصادف و یا فعالیت های ورزشی وجود دارد.

فواید کاشت حلزون

پروتز کاشت حلزون شنوایی فقط برای افرادی طراحی شده که تقریباً هیچ فایده ای از سمعک نمی برند. آنها باید 12 ماهه یا مسن تر باشند. بعضی از متخصصین گوش و حلق و بینی این جراحی را انجام می دهند. پزشک محلی می تواند شما را به یک کلینیک کاشت، جهت ارزیابی ارجاع دهد. ارزیابی توسط یک تیم کاشت (متخصص گوش و حلق و بینی، شنوائی سنج، کفتار درمان و دیگران) انجام می شود  ارزیابی های لازم قبل از جراحی صورت می گیرد:

  • ارزیابی (اتو لوژیک) گوش: متخصص گوش و حلق و بینی گوش میانی و داخلی را معاینه می کند تا مطمئن شود عفونت فعال یا سایر ناهنجاریهایی که مانع عمل کاشت باشند، وجود نداشته باشند.
  • ارزیابی (ادیولوژیک) شنیداری: شنوایی سنج، تست شنوائی وسیع انجام می دهد تا متوجه شود شما با و بدون سمعک چقدر می شنوید.
  • ارزیابی (رادیولوژیک) اشعه x: رادیوگرافی های خاص تهیه می شود. که اغلب شامل توموگرافی کامپیوتری (CT) و (MRI) هستند تا استخوان گوش داخلی شما را ارزیابی کنند.
  • ارزیابی روانپزشکی: بعضی بیماران ممکن است به ارزیابی روانپزشکی نیاز داشته باشند تا بررسی گردند که می توانند با کاشت حلزون کنار بیایند.
  • معاینه فیزیکی: متخصص گوش و حلق و بینی همچنین معاینه بالینی انجام می دهد تا مشکلات بالقوه ای که جهت بیهوشی عمومی مورد نیاز جهت عمل کاشت وجود دارد را کشف کند.

عمل جراحی کاشت پروتزحلزون

عمل جراحی کاشت تحت بیهوشی عمومی انجام شده و حدود 2 ساعت طول می کشد. بیمار بعد از جراحی ممکن است برای یک یا چند شب در بیمارستان بستری بماند.

آیا بعد از عمل مراقبت و آموزش لازم است؟

تیم کاشت حلزون یک ماه بعداز عمل جراحی، پردازشگر ، میکروفون و انتقال دهنده سیگنال را در قسمت خارجی گوش شما نصب می کنند و آنها را تنظیم می کنند. آنها آموزش می دهند که چگونه از سیستم مراقبت کنید و چگونه از طریق پروتز کاشت، صداها را بشنوید. بعضی از افراد مدت زمان بیشتری برای تنظیم و آموزش نیاز دارند. تیم کاشت حلزون، احتمالاً از شما خواهد خواست که جهت بررسی های منظم و منطبق کردن مجدد پردازشگر گفتار طبق نیاز، به کلینیک مراجعه مجدد داشته باشید.

من از کاشت چه انتظاراتی می توانم داشته باشم؟

کاشت حلزون، شنوائی طبیعی را بر نمی گرداند و فواید آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اغلب استفاده کنندگان متوجه می شوند که کاشت حلزون به آنها کمک می کند که از طریق لب خوانی ارتباط بهتری برقرار کنند و بیشتر از نیمی از آنان قادر به تشخیص کلام بدون استفاده از بینایی هستند. فاکتورهای متعددی وجود دارند که در میزان سودمندی کاشت حلزون دخیل هستند:

  • چه مدتی بیمار ناشنوا بوده است؟
  • تعداد فیبرهای عصبی باقیمانده
  • انگیزه بیمار جهت یادگیری شنوایی
تیم شما، درباره میزان توقع و انتظاری که از کاشت پروتز حلزون شنوایی باید داشته باشید، توضیح خواهد داد. نباید فراموش کرد که کاشت حلزون برای همه مفید نیست و عده زیادی نمی توانند از آن بهره ببرند.

روند جراحی کاشت حلزون

امکان انجام جراحی کاشت حلزون در بیمارستان و یا مطب وجود دارد و تقریبا در حدود دو تا چهار ساعت به طول می انجامد. روند کلی این جراحی به شرح زیر می باشد:

  • ابتدا برشی پشت گوش ایجاد و استخوان ماستوئید باز می شود.
  • پزشک اعصاب صورت را شناسایی کرده و سپس فضایی را برای دسترسی به حلزون گوش ایجاد می کند. سپس، الکترودهای پروتز در داخل حلزونی قرار داده می شود.
  • دستگاه الکترونیکی به نام گیرنده، زیر پوست و قسمت پشت گوش قرار می گیرد.
  • در پایان، برش ها بخیه زده می شوند و بیمار به اتاق ریکاوری انتقال داده خواهد شد.

این  جراحی نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و بیمار تقریبا دو ساعت بعد می تواند به منزل برگردد.

اقدامات بعد از کاشت حلزون

بعد از پایان جراحی، نکات و مراقبت های لازم در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.

پانسمان باید به طور مرتب عوض شود و از بخیه ها مراقبت شود.

بیمار یک تا دو روز بعد از جراحی می تواند گوش خود را بشوید.

بیمار باید یک هفته بعد از جراحی، جهت بررسی وضعیت گوش و هم چنین کشیدن بخیه ها به پزشک مراجعه کند.

پیش از روشن و فعال شدن دستگاه، فرصت ترمیم و بهبودی به گوش داده می شود. حدود چهار تا شش هفته بعد از جراحی اولیه، بخش های خارجی که شامل میکروفن و پردازنده صدا است نیز اضافه خواهد شد، تا اعصاب حلزونی گوش به صداها واکنش نشان دهند.

به مرور زمان، استفاده از این دستگاه راحت تر خواهد شد. نحوه استفاده توسط پزشک در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.

علائمی از قبیل درد، ترشح و یا درد باید به پزشک گزارش داده شود.

جراحی کاشت حلزون، از جمله جراحی های موفق است و زمانی تجویز می شود که استفاده از سمعک، کمکی به درمان مشکلات شنوایی بیمار نکرده باشد. نکته ای که افراد باید به آن توجه داشته باشند این است که به مرور زمان، مشکل شنوایی تشدید می یابد.

رعایت آموزش های داده شده به بیمار بعد از جراحی، جهت رسیدن به نتایج مطلوب، ضروری می باشد.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​​

پاسخ

15 + هفده =

Call Now Button