دانستنی های درباره بیماری های لوزه

بیماری های لوزه

 

 

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که لوزه ها چه نقشی در بدن انسان بازی می کنند. لوزه ها بافت های لنفاوی هستند و در سیستم ایمنی نقش دارند. لوزه ها شامل دو لوزه زبان و لوزه سوم می باشند. در واقع لوزه کامی در پشت زبان و لوزه سوم یا لوزه آدنویید در پشت بینی قرار گرفته است. لوزه های زبانی هم وجود دارند که در قسمت خلفی زبان می باشند که معمولا کوچک هستند و کمتر دچار بیماری می شوند.

به طور معمول لوزه ها تا حدود ده سالگی در سیستم ایمنی موثر بوده و پس از ده سالگی غیر فعال می شوند و در سیستم ایمنی نقشی ندارند.

انواع بیماری های لوزه

بیماری های لوزه را اگر بخواهیم مرور کنیم، شامل موارد ذیل است:

عفونت های مکرر حاد لوزه

شیوع بیماری عفونت های مکرر حاد لوزه در کودکان بیشتر است، اگر این بیماری به صورت باکتریال باشد و عامل آن باکتری استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه A باشد، اهمیت ویژه ای دارد زیرا می تواند منجر به تب روماتیسمی شود.

در صورتی که کودک چهار بار در سال به این نوع عفونت مبتلا شود، لازم است که لوزه آن جراحی شود و لوزه برداشته شود. لوزه های کامی می تواند دچار عفونت های مزمن شود که در اصطلاح به آن ها سنگ لوزه گفته می شود.

دانستنی های درباره بیماری های لوزه

دانستنی های درباره بیماری های لوزه

علائم و درمان عفونت های مکرر حاد لوزه

علائم آن به صورت درد متناوب گلو، درد گوش و بوی بد دهان است. گاهی اوقات می توان این بیماری را با شستشو های مکرر برطرف نمود، ولی در صورتی که مقاوم به این نوع درمان باشد بایستی تحت جراحی قرار گیرد.

مشکلات تنفسی حین خواب

اثری دیگری که لوزه ها می توانند داشته باشند؛ موجب انسداد راه تنفسی شوند و مشکلات تنفسی حین خواب برای بیمار ایجاد کنند، این مشکلات می تواند شامل خرخر و قطع تنفس حین خواب باشد که در کودکان و بزرگسالان دیده شده است.

علائم مشکلات تنفسی حین خواب

علائم این بیماری در کودکان شامل: خرخر، تنفس دهانی، جابجا شدن های مکرر کودک به دلیل خواب ناآرام و گاهی خارج شدن بزاق از دهان می باشد.

عوارض مشکلات تنفسی حین خواب

در صورتی که این مشکل برطرف نشود می تواند عوارضی را برای فرد ایجاد نمایید. از جمله این عوارض: اختلال رشد، اختلال رشد فک و صورت، کاهش تمرکز و اختلال در یادگیری، حتی می تواند منجر به شب ادراری شود و در بعضی موارد می تواند سندرم بیش فعالی در کودک ایجاد نمایید.

درمان مشکلات تنفسی خواب

در بیشتر مواقع مشکلات تنفسی حین خواب در کودکان با انجام جراحی لوزه برطرف می شود، اما به طور معمول در بزرگسالان تنها لوزه نیست که می تواند منجر به بروز چنین مشکلاتی شود و عوامل دیگری می تواند بر روی آن تاثیر بگذارد که لوزه یکی از آن عوامل است که موجب مشکل اختلال تنفسی حین خواب می شود، لذا پس از بررسی و یافتن علت بیماری در بزرگسالان می توانیم به درمان بپردازیم.

بیماری های لوزه سوم

لوزه سوم می تواند منجر به بروز مشکلاتی در کودکان شود، به طور معمول این مشکلات می تواند به صورت عفونت مزمن لوزه سوم یا آدنویید خود را نشان دهد.

علائم بیماری های لوزه سوم

علائم آن در کودکان به صورت ترشحات چرکی از پشت حلق و بینی است که این روند می تواند موجب سرفه های مکرر و مزمن برای کودک شود. علائم آن بسیار شبیه به سینوزیت است. در کودکی که ممکن است مشکل سینوزیت نداشته باشد و حتی می تواند به صورت همزمان مشکل سینوزیت هم داشته باشد.

عوارض بیماری های لوزه سوم

لوزه سوم یا آدنویید می تواند برای کودکان منجر به بروز مشکلات گوش شود. گاهی اوقات ممکن است مایع پشت پرده گوش تجمع پیدا کند که به آن اصطلاحا اوتیت سروز گفته می شود و باعث کاهش شنوایی کودک می شود. این عارضه بایستی درمان شود، در صورتی که درمان نشود نه تنها بر روی یادگیری کودک تاثیر می گذارد، بلکه ممکن است عفونت مزمن گوش پیدا کند و نهایتا مشکل پایدار کم شنوایی برای کودک به جای بگذارد.

دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از روش های درمانی مجهز به درمان بیماری ها می پردازد . جهت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می توانید با شماره های 22374050 – 22375902 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر علی محمد اصغری مراجعه نمایید .

سرطان لوزه

به ندرت پیش می آید که لوزه ها مانند سایر اعضای بدن منجر به سرطان شوند، یک نوع از سرطان لوزه که در سنین خیلی کم شایع است، لندروم نام دارد و نوع دیگر آن که در سنین بالاتر خود را نشان می دهد، به طور معمول به صورت زخم و تورم یکطرفه لوزه خود را نشان می دهد، که به طور شایعترین کارسینوم سلول سنگفرشی نام دارد.

درمان بیماری های لوزه

برخی از مشکلات و بیماری های لوزه با درمان دارویی برطرف می شوند اما گاهی اوقات نیاز است لوزه از طریق جراحی خارج شود. جراحی لوزه می تواند با روش معمول انجام بگیرید و یا با ابزارهای پیشرفته تر مانند: لیزر و یا کوبلیشن (coblation) اقدام به برداشتن لوزه نماییم.

انتخاب نوع درمان توسط متخصص گوش و حلق و بینی باید انجام شود و با توجه به مشکلاتی که ممکن است با آن برخورد داشته باشیم باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نماییم تا انتخاب درمان را ایشان تشخیص دهند.

کلام آخر

در صورت مواجه با چنین مشکلاتی بهتر است بدون اتلاف وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا از پیشرفت بیماری و بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به جراح گوش در تهران مراجعه نمایید .

پاسخ

4 × پنج =

Call Now Button