درمان سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن

احتقاق بینی، سردردهای پی در پی و کلافه کننده، درد در دندان های فک بالا، این علائم شما را به یاد چه عارضه ای می اندازد؟ سرماخوردگی؟ آنفولانزا؟ میگرن؟

این نشانه ها به اضافه چندین نشانه دیگر که در ادامه به آن می پردازیم، علائم سینوزیت از نوع مزمن هستند. بله نوع، شاید تا پیش از این تنها با نام سینوزیت به عنوان بیماری واحد آشنا بودید، ما در این مقاله شما را با انواع آن آشنا خواهیم کرد.

شما چه مقدار به این علائم دچار هستید؟ آیا این علائم گذری کوتاه مدت دارد؟ یا شما را تا چند ماه درگیر می کند؟
صحبت زمان، در واقع عامل تفکیک دهنده انواع سینوزیت​ است. به عبارت دیگر این تفاوت زمانی در ماندگاری حالات سینوزیت است که انواع آن را شامل شده است.

سخن کوتاه کنیم تا به بررسی هر چه بیشتر این درد شایع بپردازیم. اگر شما خواننده عزیز نیز به به این بیماری دچار هستید، بی آنکه بدانید سردرد های شما ناشی از کدام نوع سینوزیت است، با ما همراه باشید:

درمان سینوزیت مزمن

درمان سینوزیت مزمن

سینوزیت چیست؟

سینوزیت مزمن، عفونت سینوس است که بیش از دوازده هفته ادامه داشته باشد. در این نوع سینوزیت معمولا عوامل مستعد کننده که در مورد سینوزیت حاد گفته شد وجود دارد. علایم این بیماری مشابه سینوزیت حاد است با این تفاوت که درد سر و صورت و تب در این نوع سینوزیت به ندرت دیده می‌شود.

سینوزیت به معنای التهاب سینوس هایی است که در تعریف ساده تر حفره های جمجمه نامیده می شود. سینوس ها در واقع الگوی های منحصر به فردی هستند که اندازه و تعداد آن ها در هر فردی متفاوت است.

اگر بخواهیم شما را با مکانیزم شروع این بیماری آشنا کنیم باید بگوییم؛ جممجه انسان در اطراف بینی، پیشانی و گونه ها دارای حفره هایی است که در حالت عادی از مواد مخاطی و موکوس پر شده است.

التهاب سینوس ها موجب بسته شدن راه انتقال مواد مخاطی و تجمع موکوس می شود که انباشت این مواد رشد بیش از حد عفونت را در پی خواهد داشت. در این شرایط است که فرد به سینوزیت مبتلا می شود.

آیا می دانید چه عواملی موجب التهاب سینوس ها می شود؟

از عواملی که التهاب سینوس ها را به دنبال دارد می توان موارد زیر را نام برد:

تخریب مژه های سینوسی و در نتیجه انباشت مواد مخاطی و موکوس در سینوس ها
ابتلا به سرماخوردگی و در نتیجه رشد میزان زیادی از موکوس و ترشحات سینوسی
ابتلا به انحراف و پولیپ بینی

انواع سینوزیت

همانطور که در بالا اشاره شد،آنچه انواع سینوزیت را از هم تفکیک می دهد، زمان ابتلا به آن است. از این رو سینوزیت به چهار دسته تقسیم می شود:

هر یک از انواع سینوزیت ها علاوه بر داشتن زمان بندی مشخص، دارای علائم و درمان متفاوتی است. اگر می خواهید انواع سینوزیت را به صورت جامع مطالعه کنید، بهتر است به مقاله سینوزیت و انواع آن مراجعه کنید.
در ادامه به بررسی شدید ترین حالت سینوزیت یعنی سینوزیت مزمن می پردازیم:

سینوزیت مزمن

این نوع از سینوزیت در اصل به معنای نوع بهبود نیافته و طولانی شده سینوزیت حاد است. سینوزیت مزمن غالبا سه ماه ادامه داشته و با درد های ناحیه پیشانی و فک بالا همراه است.

علائم سینوزیت مزمن

از علائم شایع سینوزیت مزمن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی بینی
  • احساس درد در نقاط مختلف صورت
  • احساس درد در دندان های فک بالا
  • آبریزش بینی زرد و سبز رنگ
  • احساس خستگی
  • سرفه
  • گلودرد و گوش درد
  • اختلالات تنفسی
  • احساس درد زمانی که به جلو خم می شوید.
  • ابتلا به تب

زمانی که فرد به سینوزیت حاد مبتلا می شود، در واقع این نشانه ها را به مدت 3 ماه تجربه می کند. در این حالت است که باکتری ها در سینوس مانده و امکان رشد بیش از اندازه را خواهند داشت.

دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از روش های درمانی مجهز به درمان بیماری ها می پردازد . جهت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می توانید با شماره های 22374050 – 22375902 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر علی محمد اصغری مراجعه نمایید .

عوامل مستعد کنند سینوزیت مزمن

گرچه باکتری و ویروس ها می توانند سبب ساز این بیماری باشند، اما تنها عامل قلمداد نمی شوند. آلرژی ها، شکل ظاهری سینوس ها، بیماری های سیستم ایمنی بدن و بیماری های دهان و دندان نیز می تواند عامل ایجاد این بیماری باشند.
اگر پولیپ بینی دارید مستعد ابتلا به سینوزیت هستید.
در صورتی که بیمار به سینوزیت مزمن مبتلا باشد و درمان نشود، این امکان وجود دارد که تورم ناشی از تجمع عفونت در سینوس ها موجب پولیپ بینی شود.

درمان سینوزیت مزمن چگونه است؟

درمان در این بیماری شامل درمان دارویی و جراحی است. درمان دارویی در این بیماری طولانی تر است و گاهی هشت هفته درمان نیاز دارد. عوامل زمینه‌ای نیز جهت تسریع در بهبودی و جلوگیری از عود باید مرتفع گردد. درصورت عدم پاسخ به درمان دارویی، ایجاد عارضه و یا رفع عوامل ساختاری مساعد کننده جراحی ضرورت می‌یابد که معمولا به روش آندوسکوپیک صورت می‌گیرد.

اغلب افراد سینوزیت مزمن را سرماخوردگی شدید می دانند. گرچه این باور اشتباه ناشی از علائم یکسان است اما درمان یکسانی نخواهد داشت. بنابراین اگر برای جلوگیری از حاد شدن سرماخوردگی دست به خود درمانی می زنید در رابطه با این بیماری دست نگه دارید. اولین قدم شما باشد مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی باشد.

درمان سینوزیت بسته به علت ایجاد آن می تواند متفاوت باشد برای مثال:
درمان سینوزیت ناشی از حساسیت
در این مورد می تواند از داروهای ضد حساسیت استفاده کرد. در این بین استفاده از سرم های تمیز کننده مجرای بینی نیز می تواند موثر باشد.
استفاده از اسپری های ضد احتقاق بینی
این اسپری ها با باز کردن مجاری تنفسی از را ه بینی، عملکرد تنفسی بیمار را بهبود می بخشند. گرچه باید برای جلوگیری از نتیجه معکوس در مصرف آن ها دقت لازم را داشته باشید.

گام پایانی استفاده جراحی

زمانی که فرد علی رغم استفاده از دارو ها واسپری ها، بهبود نیابد پزشک جراحی را به عنوان گزینه آخر درمان پیشنهاد خواهد کرد. در جراحی مواد مخاطی و موکوس مازاد از سینوس ها خارج خواهد شد.

روش های پیشگیری از سینوزیت مزمن

گرچه ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری نیست، اما می توان با رعایت توصیه های پزشک از عود آن جلوگیری کرد:

  • با استفاده از اسپری های سالین و سرم های آب نمکی محیط سینوس ها را مرطوب نگه دارید.
  • سعی کنید در محیط های خشک قرار نگیرید.
  • از مصرف دخانیات اجتناب کنید و همچنین از قرار گیری در محیط هایی که دود سیگار و دیگر مواد مخدر وجود دارد بپرهیزید.
  • از برخورد هوای سرد به پیشانی جلوگیری کنید.
  • از میوه و سبزیجات کافی در طول روز استفاده کنید.
  • اگر به آلرژی مبتلا هستید، برای درمان آن تلاش کنید.
  • سعی کنید به وفور از دستگاه بخور استفاده کنید.

توصیه پایانی

سینوزیت در هر نوعی که باشد نیازمند درمان است. پس با این باور که سینوزیت شما حاد تشخیص داده شده، درمان آن را پشت گوش نیندازید. در صورت ابتلا به سینوزیت با هر درجه ای، قبل از خود درمانی به بهترین متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. لازم به ذکر است اولین درمانگر در این بیماری خود شما هستید پس، از توصیه های گفته شده برای جلوگیری از تبدیل شدن سینوزیت حاد به مزمن استفاده کنید.​

برای کسب اطلاعات بیشتر به جراح گوش در تهران مراجعه نمایید.​

پاسخ

1 × 5 =

Call Now Button