آیا پارگی گوش ترمیم میشود؟

پارگی پرده گوش

پرده گوش یا پرده صماخ یک بافت بسیار نازک است که سبب جداسازی مجرای گوش خارجی از گوش میانی می شود. آسیب به پرده گوش مشکلات بسیار شدیدی از جمله کاهش شنوایی را به همراه خواهد داشت، که در برخی موارد در صورت عدم درمان می تواند سبب از دست دادن شنوایی شود.

برای آشنایی بیشتر با عارضه عفونت پارگی پرده گوش می توانید بیننده ویدئوی دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی باشید.

علائم پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش دارای علائم مختلفی می باشد که عبارت است از:

کاهش شنوایی

ترشحات گوش به خصوص پس از استحمام

صدای های زنگ دار یا  وزوز گوش

سرگیجه

چه زمانی برای مراجعه به پزشک مناسب است؟

گاهی اوقات پارگی پرده گوش (درصورتی که از ایجاد آن زمان زیادی نگذشته باشد) پس از چند هفته به طور خودبخود بهبود می یابد اما اگر بهبودی رخ ندهد و درمان به موقع انجام نشود می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات شود. قابل توجه است که این مشکل می تواند در نهایت منجر به کری، وزوز گوش، فلج عصب صورت، بیماری مننژیت و مشکلات مغزی شود لذا توصیه می شود در اولین فرصت به درمان این بیماری بپردازید.

لذا در صورت مشاهده علائم و نشانه های پارگی پرده گوش و یا هر گونه احساس ناراحتی سعی نمایید بدون اتلاف وقت به منظور پیشگیری از بروز این گونه مشکلات به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

آیا پارگی گوش ترمیم میشود؟

علل پارگی پرده گوش

عوامل متعددی می تواند منجر به پارگی یا سوارخ شدن پرده گوش شود که این موارد عبارت است از:

عفونت گوش میانی

یکی از دلایلی که منجر به پارگی پرده گوش می شود، عفونت گوش میانی است. در صورتی که پارگی ایجاد شده تا سه ماه بهبود نیابد معمولا پارگی باقی مانده و بیمار مستعد عفونتهای مکرر و طولانی و عوارضی می شود که پیشتر به آن اشاره شد.

عفونت گوش میانی سبب تجمع مایع و چرک در گوش می شود که با ایجاد فشار و اختلال خونرسانی در نهایت منجر به پارگی پرده گوش می گردد.

تغییرات فشار

در صورتی که فشار هوا در ناحیه گوش تغییر نمایید این تغییرات موجب ایجاد فشار در گوش میانی و پارگی پرده گوش می گردد. تغییرات فشار یا باروتروما به دنبال تغییر فشار محیط اطراف، سبب تغییر فشار حفرات بدن از جمله گوش میانی می شود.

عوامل متعددی می تواند زمینه ساز ایجاد تغییرات فشار شود که این موارد عبارت است از: غواصی، ضربات بسیار شدید به گوش (سیلی)، رانندگی در ارتفاعات و مسافرت های هوایی می باشد.

جراحت یا تروما

آسیب های نظیر: ضربه به گوش، آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی و تصادفات، وارد کردن اشیا داخل گوش یا تروماهای صوتی و انفجاری ناشی از صداهای بسیار بلند می تواند منجر به آسیب به پرده گوش شود.

علل ایجاد پارگی پرده گوش

تشخیص پارگی پرده گوش

بهترین روش تشخیص معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص می باشد اما دیگر روش های کمک تشخیصی عبارتند از: تصویربرداری، تمپاتومتری و تست شنوایی می باشد.

درمان پارگی پرده گوش

درمان پارگی ترمیم نیافته گوش، کنترل عفونت، اقدام به ترمیم پرده و درصورت لزوم بازسازی استخوانچه ها برای بهبود شنوایی است.

تشخیص و درمان پارگی پرده گوش

پچینگ

یکی از روش های درمان پچینگ یا وصله کردن می باشد در این روش درمانی با وصله کردن لایه ای نازک به پرده گوش می توان جهت ترمیم پرده گوش اقدام نمود. این نوع درمان برای پارگی های خشک و کوچک گوش امکان پذیر است.

آنتی بیوتیک ها

پرده گوش وقتی پاره باشد میکروب ها به راحتی می توانند گوش میانی را آلوده و عفونی کنند لذا به منظور بهبود عفونت گوش می توان از آنتی بیوتیک ها به صورت خوراکی و قطره استفاده نمود.

جراحی

در نهایت در صورتی که روش های دیگری درمانی مناسب نباشند از جراحی برای ترمیم پرده گوش می توان استفاده نمود. جراحی پرده گوش یا تمپانوپلاستی روشی است که با استفاده از دیگر بافت های بدن اقدام به ترمیم پارگی پرده ی گوش می نماییم. در حین این جراحی گاهی برای بهبود شنوایی بازسازی استخوانچه ای انجام می شود.

پیشگیری از پارگی پرده گوش

به منظور پیشگیری از پارگی پرده گوش می توانید به رعایت چند نکته بپردازید که عبارت است از:

بعد از استحمام و شنا گوش خود را خشک کنید. بدین منظور از سشوار استفاده کنید و با وزش باد ملایم از فاصله نیم متری گوش را خشک کنید.

از خاراندن گوش یا وارد کردن گوش پاک کن، پنبه، دستمال یا هر چیز دیگر بداخل گوش اجتناب کنید

در صورت درد یا ابتلا به عفونت گوش فورا به پزشک مراجعه کنید.

از مسافرت های هوایی در زمان عفونت سینوسی یا سرماخوردگی اجتناب کنید

فشار گوش خود را در ارتفاعات و پرواز با استفاده از جویدن آدامس و انجام عمل بلع متعادل نگه دارید.

از صداهای بلند وانفجاری و ضربه به گوش بپرهیزید.

نکته آخر

پارگی پرده گوش در صورتی که جدی گرفته نشود می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های خطرناک شود لذا در صورت داشتن عفونت گوش یا دیگر نشانه های این بیماری سعی نمایید بدون اتلاف وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا با تشخیص دقیق اقدامات لازم درمانی صورت گیرد.

سه × پنج =