عفونت های مزمن لوزه

گلو درد می تواند نشانه بسیاری از بیمارها نظیر سرماخوردگی باشد، اما یکی از مهمترین علل بوی بد دهان و درد های مزمن گلو التهاب مزمن لوزه می باشد. اگر احساس می کنید توده ای آزاد دهنده در گلوی شما است این احساس می تواند ناشی از باقی ماندن مواد غذایی در حفره های لوزه باشد که به این عارضه تونسیلیت یا سنگ لوزه گفته می شود.

لوزه به عنوان بخشی از سیستم لنفاوی است که در کنار دیگر اجزای سیستم ایمنی بدن از بعضی عفونت ها جلوگیری می کنند. در حقیقت لوزه های کامی دو گره لنفاوی حفره دار است که در قسمت پشت گلو و دوطرف زبان قرار گرفته اند. در بعضی افراد مواد غذایی در داخل این حفره ها باقی می ماند، توسط باکتری های داخل دهان تخمیر شده و سبب ایجاد التهاب، درد و بوی بد دهان می گردد.

در واقع سه نوع لوزه وجود دارد (لوزه سوم، لوزه زبانی و لوزه کامی) اما در اغلب موارد سنگ ها در لوزه کامی دیده می شوند. لوزه های کامی از دو بخش نرم تشکیل شده اند که در پشت گلو قرار دارند. حفرات  لوزه های کامی مقدار سطح تماس با باکتری ها را افزایش می دهند.

عفونت لوزه در هر دوره سنی ایجاد می شود. نوع مزمن در بزرگسالان ونوع حاد در کودکان بیشتر دیده می شود. در این نوشتار تصمیم داریم به بررسی التهاب مزمن لوزه بپردازیم برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید:

برای آشنایی بیشتر با عارضه عفونت مزمن لوزه می توانید بیننده ویدئوی دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی باشید.

علت عفونت های مزمن لوزه

علل متفاوتی می تواند منجر به بروز التهاب مزمن لوزه شود اما به طور معمول زمانی تانسیلیت مزمن اتفاق می افتد که باکتری ها و مواد غذایی در حفرات ریز لوزه به دام افتاده باشند. این عارضه خطرناک نیست و تاخیر در درمان مشکل جدی ایجاد نمی کند.

علائم عفونت لوزه

برخی از افراد علائمی ندارد. علایم مهم و شایع آن عبارتند از: درد در ناحیه لوزه، درد گوش، بوی بد دهان و لکه های پنیری شکل روی لوزه.

آیا عفونت های مزمن لوزه یا سنگ لوزه خطرناک است؟

همان طور که ذکر شد این عارضه خطرناک نیست اما ممکن است منجر به احساس ناراحتی در فرد شود.  سنگ لوزه اغلب با احساس درد طول کشیده ی گلو، درد گوش و بوی بد دهان خود را نشان می دهد.

سنگ لوزه

پیشگیری از ابتلا به عفونت های مزمن لوزه

روشی به عنوان پیشگیری قطعی از این عارضه وجود ندارد اما افرادی که التهاب مزمن لوزه را دارند می توانند به منظور درمان آن و پیشگیری از سنگ لوزه تانسیلکتومی کنند. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان، شست و شو لوزه ها با اسپری آب می تواند موثر باشد.

تشخیص عفونت لوزه به چه صورت است؟

تشخیص التهاب وعفونت لوزه برمبنای معاینه ی فیزیکی گلو صورت می گیرد. یک روش تشخیصی دیگر که گاهی مورد استفاده قرار می گیرد نمونه برداری است. با انجام نمونه برداری و بررسی های لازم در آزمایشگاه می توان به عللی که منجر به بروز این عارضه شده است پی برد.

درمان عفونت های مزمن لوزه

درمان ابتدایی و مداراگرانه این بیماری ساده است و با شست و شو مکرر دهان موثر خواهد بود. اما بهتر است برای درمان به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا بتواند در درمان بیماری شما کمک نماید، ولی از آنجایی که سنگ های لوزه همیشگی هستند و دوباره به وجود می آیند، درمان قطعی جراحی برداشتن لوزه ها یا حفره های لوزه می باشد که سبب می شود تا مواد غذایی مجدد در حفرات لوزه به دام نیفتند.

عوارض عفونت لوزه

التهاب مزمن لوزه می تواند سبب متورم شدن لوزه ها و انسداد نسبی مسیر تنفسی شود که در نهایت منجر به  ایجاد وقفه های تنفسی یا آپنه در خواب می شود.

یکی از عارضه های عفونت حاد لوزه سلولیت و آبسه عمق لوزه است. در صورتی که پشت لوزه ها عفونت چرکی وجود داشته باشد حتما بایستی درمان و جراحی انجام شود.

نکته آخر

التهاب و تورم مزمن لوزه ها تنفس را قدری سخت تر خواهند کرد که همین امر سبب احساس ناراحتی و آزار در زمان خواب خواهد بود. به طور معمول علائم عفونت حاد لوزه پس از چند روز مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابد و جالب است بدانید که این بیماری برخلاف التهاب مزمن، واگیردار است و در افراد مستعد باعث روماتیسم قلبی و بیماری های کلیه می شود. به منظور پیشگیری از عوارض و درمان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.