ِآیا درمان پولیپ بینی موقتی است؟

پولیپ بینی

پولیپ توده ای مایل به زرد کم رنگ است که علت ایجاد آن ناشی از التهاب مزمن یا آلرژی می باشد. در واقع پولیپ بینی سبب انسداد تقریبی حفره بینی و سینوس می شود که این انسداد تقریبی منجر به بروز عوارضی همچون آبریزش بینی، کاهش حس بویایی و مشکلات تنفس از طریق بینی می گردد. همچنین سبب خرناس در حین خواب می شود.

پولیپ ها توده هایی به رنگ زرد رنگ پریده هستند که در اثر التهاب مزمن ناشی از عفونتها (سینوزیتهای مزمن قارچی یا باکتریایی) و یا آلرژی ایجاد می شوند. این توده ها با انسداد نسبی یا کامل حفرات بینی و سینوسها, تنفس از بینی را مشکل یا غیر ممکن می سازند. معمولا انسداد بینی همراه با آبریزش بینی و کاهش حس بویایی بوده و گاهی برای بیمار خرناس در حین خواب ایجاد می کند.

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی

عدم درمان پولیپ چه مشکلاتی را بهمراه خواهد داشت؟

گاهی اوقات اهمال کاری یا به تعویق انداختن بیمار و حتی در موارد عدم درمان بیماری با مشکلاتی همراه خواهد بود که عبارت است از:

  • کاهش حس بویایی
  • خرخر
  • درد در ناحیه سر
  • انسداد بینی و دهانه سینوس ها
  • ایجاد بیماری سینوزیت و تشدید آن

لازم به ذکر است، در صورتی که پولیپ بینی کوچک باشد، احتمال بروز چنین مشکلات بسیار کم خواهد بود اما در صورت عدم درمان بیماری پیشرفت کرده و بزرگ خواهد شد، همچنین با مشکلاتی همچون فوق مواجهه می شوند.

علل پولیپ بینی

علت پیدایش و ایجاد پولیپ بینی مشخص نیست اما التهاب و عفونت مزمن داخل بینی از عوامل موثر در ایجاد این بیماری و توده ها می باشد. همچنین بیماری همچون آلرژی و آسم یا در موارد حساسیت های پوستی نقش بسزایی در بروز این بیماری خواهد داشت.

در صورت ابتلا به حساسیت مخاط بینی متورم شده و همین امر سبب می گردد تا به تدریج نسج یا بافت اضافی در داخل بینی به وجود آید.

لازم به ذکر است، در صورت ابتلا به آلرژی بهتر است سریعا به درمان بیماری بپردازید تا از پیدایش و ایجاد توده ی پولیپ بینی پیشگیری نمایید.

در صورت عدم درمان پولیپ چه مشکلاتی می تواند ایجاد نماید؟

عدم درمان پولیپ می تواند مشکلات زیر را ایجاد نماید:

انسداد بینی و کاهش حس بویایی

خرخر حین خواب

احساس پری و درد در سر

ایجاد و تشدید سینوزیت با انسداد دهانه سینوسها

در موارد شدید تغییر شکل ظاهری و پهن شدن بینی

پولیپ های کوچک ممکن است علائم و مشکلات فوق را ایجاد نکنند اما در صورت عدم درمان معمولا بزرگ شده و نهایتا عوارض فوق را ایجاد می کنند.

پولیپ بینی

پولیپ بینی

روش های تشخیص پولیپ بینی

تشخیص پولیپ بینی به چند طریق انجام می گردد، اولین روش تشخیص که به هیچ عنوان جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت معاینه بالینی و گرفتن شرح حال می باشد.

در صورتی که پولیپ در ناحیه سینوس ها قرار گرفته شود، اغلب بهتر است از اندوسکوپی برای تشخیص کمک گرفته شود و در موارد شدید تر بهترین روش تشخیصی انجام ام.آر.آی و سی تی اسکن می باشد.

پولیپ بینی در چه افرادی مشاهده می شود؟

طبق تحقیقات انجام شده پولیپ بینی در زنان به نسبت مردان بیشتر خواهد بود و پولیپ بینی در گروه سنی بالای چهل سال بیشتر مشاهده شده است. همچنین کودکانی که به بیماری های همچون آسم، فیبروز کیستیک، زکام و سینوزیت مزمن مبتلا هستند به نسبت دیگران به این بیماری بیشتر مبتلا خواهند شد.

پولیپ بینی

پولیپ بینی

چه عواملی در بیماران مبتلا به پولیپ بینی خطرناک است؟

آسم یکی از بیماری های است که به صورت خود به خودی سبب التهاب راه های هوایی می شود که این امر موجب تشدید پولیپ بینی می گردد.

فیروز کیستیک یک نوع اختلال ژنتیک است که از نشانه های ابتلا به بیماری پولیپ بینی می باشد و در اثر ابتلا به این بیماری مخاط فرد ضخامت بیشتری پیدا کرده و چسبنده خواهد شد و همین طور سبب پیشرفت بیماری پولیپ بینی می شود.

آلرژی به برخی داروها، گرده ها و … سبب می شود تا انسداد راه های هوایی ایجاد شود و در نهایت این عوامل سبب تشدید بیماری پولیپ بینی خواهد شد.

آیا پس از درمان امکان عود پولیپ بینی وجود دارد؟

به طور طبیعی پولیپ بینی خاصیت عودکننده دارد اما در صورت کنترل بیماری عوامل زمینه ای بیماری عود آن کاهش می یابد. لذا به طور معمول افرادی که مبتلا به پولیپ بینی هستند بایستی تحت مراقبت متخصص گوش و حلق و بینی باشند، تا از عود مجدد بیماری پیشگیری نمایید.

آیا امکان عود پولیپ وجود دارد؟

پولیپ طبیعت عودکننده دارد اما با کنترل عامل زمینه ای (آلرژی و سینوزیت) می توان احتمال عود را کاهش داد. به همین دلیل فردی که تحت درمان پولیپ قرار گرفته مرتبا باید توسط پزشک معالج خود تحت نظر باشد.

درمان پولیپ بینی

پولیپ های کوچک معمولا تحت درمان دارویی قرار میگیرند. اما در موارد شدید بخصوص در مواردیکه عارضه دار شده یا به درمانهای دارویی پاسخ نمیدهند پولیپ ها به روش جراحی برداشته میشوند.

دو روش برای جراحی پولیپ وجود دارد:

روش معمول و قدیمی

جراحی با کمک آندوسکوپ

درمان بیماری پولیپ بینی با توجه به برخی عوامل همچون اندازه پولیپ متفاوت می باشد، به طور معمول درمان بیماری در صورتی که اندازه توده پولیپ کوچک باشد به صورت درمانی خواهد بود اما در موارد شدید درمان دارویی پاسخ گو نخواهد بود و بهترین روش درمان در چنین شرایطی جراحی می باشد، که به طور معمول روش جراحی به دو صورت باز و آندوسکوپ انجام می شود.

برای مطرح کردن پرسش های خود از  دکتر علی محمد اصغری می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید.

نکته آخر

پولیپ بینی یکی از بیماری های است که در هر دوره سنی ممکن است ایجاد شود، عوامل متعددی همچون برخی بیماری های آسم و آلرژی سبب ابتلا به پولیپ بینی می شود، همچنین برخی عوامل موجب تشدید این بیماری می گردد.

لازم به ذکر است که در صورتی که اندازه توده های پولیپ بینی کوچک باشد، علائم و نشانه نخواهد داشت و درمان آن به صورت دارویی خواهد بود اما در صورتی که پولیپ بینی بزرگ باشد با علائمی همراه است و درمان آن به صورت جراحی است که نوع روش جراحی پولیپ بینی با توجه به صلاح دید پزشک و شرایط بیمار مشخص می گردد.

در نهایت بگوییم در صورت ابتلا به این بیماری سعی نمایید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا با درمان به موقع از پیشرفت بیماری بکاهید.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​

پاسخ

هفده + 15 =

Call Now Button