درمان جرم گوش

تخلیه و درمان جرم گوش

یکی از راه های ارتباطی بین انسان و دنیای اطراف شنیدن است و درک محرک های شنیداری محیطی و ارتباط های انسانی از طریق شنیدن میسر می شود و شنیدن علاوه بر این که برای رفع نیاز های جسمی و روانی انسان تاثیر مستقیم دارد برای حفظ بقا به انسان کمک می کند و در تشخیص صدای خطری که ممکن است جان او را تهدید کند مانند غرش حیوان درنده ای در جنگل، صدای سرعت خودرویی که به سمت او می آید و … موثر است.

بدیهی است هر چیزی که شنوایی انسان را مختل کند امکان درک صحیح از محیط و پاسخ متناسب به آن را غیر ممکن می سازد و بقای انسان به خطر می اندازد.

هیچ گاه چیزی کوچکتر از آرنج خود را در گوش فرو نبرید! سوآپ های پنبه ای جهت تمیز کردن ناف هستند نه گوش ها شما احتمالاً این اخطارها را از اقوام یا پزشکان از دوران کودکی شنیده اید ….. توجه کنید تا معنی آنها را متوجه شوید.

درمان جرم گوش

گوش خارجی و مجرای گوش

گوش خارجی قسمت قیف مانند گوش به علاوه مجرای گوش (سوراخی که به پرده گوش منتهی می شود) است.

مجرای گوش تا حدی شبیه ساعت شنی است. پوست قسمت خارجی مجرا غدد خاصی دارد که تولید جرم، واکس یا موم می کنند وظیفه واکس به دام انداختن گرد و غبار و ذرات کثیف است تا آنها را از رسیدن به پرده گوش بازدارد. معمولاً واکس کم کم تجمع می یابد. خشک می شود و سپس از گوش خارج می شود و همراهش کثیفی و غبار را نیز خارج می کند. گاهی ممکن است آهسته آهسته به قسمت خارج مجرا، جائیکه می تواند پاک شود مهاجرت کند. مجرای گوش ممکن است توسط واکس مسدود شود و هنگام تلاش برای خارج کردن، واکس به داخل هل داده شود و سبب انسداد شود. انسداد توسط واکس یکی از شایعترین علل کاهش شنوائی است.

چیزهایی که لازم است درباره ی گوش و جرم گوش بدانید

گوش علاوه بر شنوایی در حفظ تعادل بدن نیز نقش دارد، این اندام از سه بخش اصلی تشکیل می شود که به ترتیب از خارج به داخل شامل گوش خارجی، گوش میانی، گوش داخلی است.

گوش خارجی

گوش خارجی شامل لاله ی گوش و مجرای گوش خارجی می باشد. یکی از وظایف گوش خارجی حفاظت از گوش میانی و درونی است. مجرای گوش خارجی ماده ای ترشح می کند که ما آن را جرم گوش یا وکس گوش می نامیم جرم گوش ماده ای سمی است که در مواجهه با حیوانات یا عوامل بیماری زا اغلب آن ها را از بین می برد یا با خاصیت چسبندگی خود عوامل خارجی را به دام انداخته و از ورود به گوش میانی و گوش داخلی جلوگیری می کند.

از دیگر وظایف گوش خارجی می توان به تاثیر شکل لاله ی گوش و حالت تونلی مجرای گوش در تقویت صداهای ورودی به گوش میانی اشاره کرد.

تشخیص جهت و فاصله ی صداهای ورودی به گوش که از طریق تغییر فاز امواج صوتی ورودی به گوش، توسط مغز درک می شود، با کمک شکل لاله ی گوش میسر می گردد.

گوش میانی

گوش میانی که در محفظه ی استخوان گیجگاه قرار دارد و با پرده ی صماخ در جدار خارجی خود به مجرای گوش متصل است در تقویت امواج صوتی و انتقال آن به گوش داخلی نقش دارد. گوش میانی از سه استخوان چکشی، سندانی و رکابی تشکیل شده است. صوت بعد از برخورد به پرده ی صماخ باعث ارتعاش آن می شود و این ارتعاش به استخوان ها منتقل می شود و سپس به گوش داخلی می رسد.

گوش داخلی

گوش داخلی که در تعادل بسیار موثر است شامل بخش های حلزونی و مجرای نیم دایره ای می شود. که بخش حلزونی در شنیدن و بخش مجاری نیم دایره ای در حفظ تعادل موثرند.

چگونه جرم گوش باعث کیپ شدن گوش می شود؟

احتمالا برای هر کسی بارها پیش آمده است که در گوش خود احساس گرفتگی کند یعنی به درستی نشنود یا حس کند چیز اضافه ای درون گوش وجود دارد. به طور معمول برای مواقعی که فرد دچار سرماخوردگی است یا پس از شنا و ورود آب به گوش این تجربه طبیعی است. در شایع ترین حالت ممکن این گرفتگی گوش به دلیل تجمع مقدار فراوانی از جرم گوش در کانال گوش پدید می آید.

آیا شما باید گوش هایتان را تمیز کنید؟

واکس در قسمت عمقی مجرای گوش که نزدیک پرده است، تشکیل نمی شود بلکه فقط در قسمت خارجی مجرا تشکیل می شود. پس وقتیکه بیماری واکسی چسبیده به پرده گوش دارد، اغلب به دلیل استفاده از اپلیکاتورهای پنبه ای یا گوشی پیچیده شده یک دستمال است. این وسایل تنها واکس را به قسمت های عمیق تر هل می دهند.

پوست کانال گوش و پرده گوش بسیار نازک و شکننده هستند و به راحتی آسیب می بینند.

واکس گوش در مقدار طبیعی، قابل قبول است و به عنوان یک پوشش روی پوست کانال می ماند و دافع موقت آب است. عدم وجود واکس گوش سبب گوش های خشک و خارش دار می شود. اغلب موارد مجرای گوش، خود بخود تمیز می شود. یعنی مهاجرت آهسته پوست مجرای گوش از سمت پرده به ورودی گوش را داریم. واکس های قدیمی مرتباً از مجرای گوش به دهانه آن فرستاده می شوند تا در آنجا خشک شده، پوسته پوسته شود و بیفتد.

در شرایط ایده ال، شما نباید مجبور به تمیز کردن مجرای گوش خود باشید. به هرحال، همه ما میدانیم که همیشه اینطور نیست. اگر می خواهید گوش خود را تمیزکنید، می توانید گوش خارجی را با یک انگشت پوشیده با یک تکه پارچه تمیز کنید اما چیزی را وارد کانال گوش نکنید.

چرا بعد از شنا کردن، گوش کیپ می شود؟

هنگام شنا مقداری آب به گوش ها وارد می شود و جرم گوش با جذب این آب ها حجیم می شود و مسیر کانال گوش را می بندد و مانع از شنوایی با کیفیت می شود و تا پاک کردن جرم های گوش و خروج آب ها ادامه دارد.

علائم تجمع واکس در گوش چیست؟

• کاهش شنوائی نسبی، ممکن است پیشرونده باشد.
  • وزوز، صدا در گوش
  • درد گوش
  • احساس پری در گوش یا احساس اینکه گوش گرفته است.

خود درمانی واکس گوش

گاهی موارد انسداد توسط واکس به درمان های خانگی که سبب نرم شدن واکس می شود جواب می دهند. البته در صورتیکه در پرده گوش سوراخ نداشته باشیم بیماران می توانند قطراتی از روغن معدنی، روغن بچه، گلیسیرین یا قطره های تجاری برطرف کننده واکس مثل Debrox  را داخل گوش خود بریزید. این درمان ها به موثری نرم کننده های واکس تجویز شده توسط پزشک نیستند اما برای خیلی از بیماران موثر هستند.

به ندرت بیماران به محصولات تجاری آلرژی نشان می دهند. قطره های پاک کننده مثل پراکسید هیدروژن یا پراکسید کارباماید نیز ممکن است در خارج کردن واکس کمک کنند. بیماران باید بدانند که شستشوی مجرا با پراکسید هیدروژن (H2O2) سبب خروج حباب های اکسیژن و ماندن آب در پشت مجرای مرطوب و گرم می شود و حیط مناسبی جهت رشد باکتریها فراهم می کند. شستشوی کانال گوش با الکل آب را جابجا کرده و کانال گوش را خشک می کند. در صورتیکه الکل سبب درد شدید شود نشانه وجود سوراخ در پرده گوش است.

چه موقع باید پزشک را ببینم؟

در صورتیکه شما مطمئن نیستید که در پرده گوشتان سوراخ دارید، قبل از امتحان هرگونه درمان های بدون نسخه، با پزشک خود مشورت کنید. وارد کردن قطره های گوش یا سایر محصولات در حضور پرده گوش سوراخ می تواند منجر به عفونت گوش شود. مطمئناً، آب شستشو از طریق آن سوراخ می تواند شروع کننده یک عفونت باشد.

درمواردی که درمانهای خانگی بحث شده دراینجا، رضایت بخش نباشند، یا وقتیکه واکس آنقدر تجمع پیدا کرده که مجرای گوش را مسدود کرده (و شنوایی را مختل کرده ) پزشک ممکن است قطره های گوشی را تجویز کند که واکس را نرم می کنند و گوش را ساکشن کند. گهگاه یک متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است جهت خارج کردن واکس احتیاج به معاینه زیر میکروسکوپ داشته باشد.

سایر علل احتمالی کاهش شنوائی

• پرده گوش پاره شده
  • عفونت گوش خارجی (اتیت اکسترن)
  • عفونت گوش میانی (اتیت مدیا)
  • ضربه صوتی

درمان گرفتگی گوش با جرم گوش

گاهی با پاک کردن جرم های گوش به سادگی رفع می شود و گاهی بیمار برای درمان بیماری های گوش لازم است به پزشک مراجعه کند. در مواردی پیش می آید که گوش خارجی دچار عفونت یا التهاب شده است و با ترشح های عفونی همراه است و موجب گرفتگی گوش را شده است، در این صورت تشخیص علت این التهاب بسیار اهمیت دارد زیرا التهاب گوش می تواند به دلیل عوامل قارچی یا گروه میکروب ها باشد که عموما علائمی مانند خارش در گوش از وجود قارچ ها خبر می دهد و در حالتی که میکروب ها عامل گرفتگی گوش باشد، گرفتگی گوش شخص با درد همراه است و باید به پزشک مراجعه کند.

شستشوی جرم گوش

در صورتی که پس از تمیز کردن گوش ها و تخلیه جرم گوش گرفتگی رفع نشود لازم است برای تخلیه و شستشوی جرم گوش به پزشک مراجعه شود و ضمن معاینه پزشک و پس از تشخیص متخصص گوش، حلق و بینی ابتدا عفونت ها خارج شود و سپس عامل قارچ یا میکروب درمان شود.

اگر درد و گرفتگی گوش با سرگیجه همراه باشد مشکل جدی تر می شود، زیرا احتمال آسیب گوش داخلی وجود دارد.

در نتیجه برای احساس گرفتگی گوش که عامل آن مربوط به سرماخوردگی، شنا کردن یا پرواز با هواپیما می باشد ابتدا جرم گوش را تمیز کرده و با تخلیه آب های وارد شده به گوش، آن را خشک کنید. در صورتی که گرفتگی گوش طولانی شد و اختلال شنوایی ادامه یافت به پزشک متخصص گوش،حلق و بینی مراجعه کنید تا تحت معاینه و درمان واقع شوید. اگر گرفتگی گوش بدون دلیل واضحی و با درد و سر گیجه همراه بود در اسرع وقت به متخصص گوش و حلق و بینی  مراجعه فرمایید.

5 × چهار =