درمان اتواسکلروز به چه صورت است؟

اتواسکلروز

اتواسکلروز بیماری است که معمولا به صورت ژنتیکی دیده می شود، هر چند ممکن است به صورت اتفاق جدید (یعنی در سابقه فامیل فرد وجود نداشته) هم ایجاد شود . این بیماری باعث یک نوع کم شنوایی، قابل درمان می شود. معمولا کم شنوایی انتقالی است و ناشی از اشکلاتی است که در استخوانچه ها دیده می شود .

زنان بیش از مردان دچار این بیماری می شوند بروز بیماری اتواسکلروز بیشتر در میانگین سنی بیست تا سی سالگی رخ می دهد . هر چند در سنین پایین تر و بالاتر هم اتفاق می افتد …

درمان اتواسکلروز به چه صورت است؟

درمان اتواسکلروز به چه صورت است؟

برای اینکه صدا بتواند خوب منتقل شود (از محیط گرفته شود و توسط گوش به مغز منتقل شود) طبیعتا استخوانچه ها باید در گوش میانی خوب کار کنند و حرکت خوبی داشته باشند، مشکلی که در این بیمار ایجاد می شود، این است که یکی از استخوانچه های گوش میانی به نام استخوان رکابی چسبندگی پیدا می کند و حرکت آن مختل می شود . این اختلال در حرکت این استخوانچه باعث می شود تا کم شنوایی انتقالی ایجاد شود . البته در موارد خیلی کمی از اتواسکلروز بجز مشکل استخوانچه ای حتی ممکن است حلزون شنوایی درگیر شود که در این موارد غیر از کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی حسی و عصبی هم اتفاق می افتد که اصطلاحا این موارد را کم شنوایی مخلوط (کم شنوایی انتقالی و کم شنوایی حسی و عصبی) گفته می شود.

درمان اتواسکلروز

یک سوال مهم این است که برای درمان این نوع کم شنوایی چه کاری می توان انجام داد؟

یک راه آن استفاده از سمعک برای بهبود شنوایی است . سمعک  وسیله ای است که صداهای محیطی را می گیرد، تقویت می کند و به داخل گوش انتقال می دهد و با قوی تر کردن صدای ورودی سبب شنوایی بیمار می شود..

اما راه دیگری که برای درمان اتواسکلروز هست و موفقیت قابل توجه ی دارد، جراحی است. جراحی در اتواسکلروز حدود هشتاد و پنج تا نود درصد موفقیت دارد، یعنی از هر ده نفری که مورد جراحی قرار می گیرند حدود نه نفر از آن ها از جراحی بهره می برند و از بهبود شنوایی شان رضایت دارند . حدود پانزده درصد افراد ممکن است که به دنبال جراحی نتیجه مطلوبی نداشته باشند و شنوایی آنها تغییری نکند .

دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از روش های درمانی مجهز به درمان بیماری ها می پردازد . جهت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می توانید با شماره های 22374050 – 22375902 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر علی محمد اصغری مراجعه نمایید .

آیا جراحی اتواسکلروز خطرناک است ؟

سوالی که پیش می آید این است که آیا احتمال دارد جراحی خطرناک باشد و شنوایی را کمتر از قبل کند؟ این احتمال وجود دارد ولی بسیار کم است، به طور معمول حدود نیم درصد یعنی یک در دویست نفر ممکن است بعد از جراحی، شنوایی کمتری پیدا کنند .

جراحی اتواسکلروز

جراحی اتواسکلروز معمولا از طریق مجرای گوش و بدون برش خارجی جراحی با ابزارهای ظریف، لیزر و میکرودریل انجام می شود. زمان انجام جراحی حدود نیم تا یک ساعت خواهد بود. به دنبال جراحی پانسمانی در داخل گوش گذاشته می شود. پس از جذب پانسمان که معمولا بین یک تا سه هفته طول می کشد فرد شنوایی خود را بدست می آورد. .

جراحی اتواسکلروز یک جراحی بسیار حساس است و بهتر است توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی که تجربه کاری کافی در جراحی گوش دارد یا توسط افرادی که فلوشیپ یا فوق تخصص گوش دارند انجام شود که میزان موفقیت بالاتر و خطرات کمتری داشته باشد .

در موارد معدودی که حلزون شنوایی درگیر می شود و شنوایی بیمار بسیار پایین می آید، (این موارد نادر هستند) می توان برای درمان شنوایی آن ها از کاشت حلزون استفاده نمود .

برای کسب اطلاعات بیشتر به جراح گوش در تهران مراجعه نمایید .

2 thoughts on “درمان اتواسکلروز به چه صورت است؟

  1. farshad - دسامبر 28, 2020 در 8:54 ب.ظ

    سلام و عرض ادب
    هزینه عمل اتواسکورز چقدر؟؟ ممنون

    پاسخ
    • drasghari - فوریه 25, 2021 در 9:33 ق.ظ

      سلام، درمان اتواسکلروز با جراحی استخوانچه رکابی و گذاشتن پروتز است. جراحی حدود 45 دقیقه زمان می برد و از طریق مجرای گوش و معمولا بدون برش خارجی صورت می گیرد. برای پرسش از هزینه ها هنگام ویزیت اقدام کنید.

      پاسخ

پاسخ

19 − 1 =

Call Now Button