زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی چه سنی است؟

کاشت حلزون

 

 

حتما در مورد کاشت حلزون شنیده اید؟ یکی از سوالات شایع افراد از متخصص گوش و حلق و بینی این است که آیا کاشت حلزون برای درمان کم شنوایی مفید است؟ یا افرادی که از سمعک استفاده می کنند می پرسند آیا کاشت حلزون می تواند جایگزین سمعک شود؟

زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی چه سنی است؟

زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی چه سنی است؟

پروتز کاشت حلزون

پروتز کاشت حلزون بیش از سه دهه است که در کشور ایران مورد استفاده قرار می گیرد و سه برند معتبر استرلیایی، اتریشی و امریکایی در حال حاضر در کشور استفاده می شود، سه کشور دیگر هم اخیر این پروتز را میسازند که عبارت است از: کره، فلاند و چین می باشد، که البته آن ها از نظر اعتبار سنجی های بین المللی هنوز مورد تایید قرار نگرفته اند و به صورت رسمی در تمام دنیا استفاده نمی شود .

پروتز کاشت حلزون شامل دو قسمت می باشد، یک قسمت پروتز بخشی است که با جراحی برای فرد در گوش آن قرار داده می شود و بخش دیگر قسمت بیرونی است که همانند یک سمعک پشت گوشی مورد استفاده قرار می گیرد .

قسمت بیرونی طبیعتا باید میکروفونی داشته باشد که صداها را دریافت نماید و این صداها را کدبندی می کند و به صورت کدهای الکتریکی از طریق آنتنی به قسمت داخلی منتقل می کند و قسمت داخلی این کدها را می گیرد و روی الکترودهایی که بر روی یک رشته الکترود قرار گرفته اند و این رشته الکترود را در حین جراحی درون حلزون شنوایی فرد قرار می گیرد .

به طور معمول مدت زمان انجام جراحی کاشت حلزون حداکثر دو ساعت خواهد بود . در نهایت صداهایی که کدبندی شده اند، روی الکترودها پخش می شوند و براساس فرکانسی که دارند، پایانه های عصبی شنوایی را در حلزون شنوایی تحریک الکتریکال می کنند و این باعث می شود که برای فرد درک شنوایی ایجاد شود .

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می آید که درک شنوایی که ایجاد می شود شبیه شنوایی عادی است؟ در حقیقت صدایی که ایجاد می شود بسیار نزدیک به شنوایی عادی است ولی اگر صد در صد همانند شنوایی عادی نیست و با یکدیگر تفاوت دارند و البته غیر از این مورد که در بهترین حالت کاشت حلزون بدست می آید بعضی از افراد اگر کاندید های مناسبی نباشند اگر برای آن ها کاشت حلزون انجام شود طبیعتا شنوایی که درک می کنند، با شنوایی یک فرد عادی خیلی متفاوت تر خواهد بود .

چه افرادی که کاندید کاشت حلزون هستند ؟

افرادی با چنین شرایطی کاندید جراحی کاشت حلزون خواهند بود که عبارت است از:

ناشنوا یا کم شنوایی عمیق و شدید

افراد ناشنوا یا کم شنوایی عمیق و شدید که حتی با استفاده از سمعک هیچ درک شنوایی ندارند، اشتباه نکنید این افراد تمایل به استفاده از سمعک دارند ولی سمعک شنوایی به آن ها نمی دهد . این افراد شامل دو دسته هستند؛ آن هایی که از ابتدا ناشنوا بوده اند که اصطلاحا به آن ها گفته می شود که زبان آموزی از قبل نداشته اند، چون تجربه شنوایی و زبان آموزی نداشته اند، به این افراد پری لینگوال گفته می شود، همانند افراد یا نوزادانی که به صورت مادرزادی ناشنوا به دنیا آمده اند و طبیعتا هیچ تجربه شنوایی نداشته اند و این افراد زبان هم یاد نگرفته اند، به آن ها پری لینگوال می گویند .

بهترین زمان انجام جراحی کاشت حلزون در افراد کم شنوایی عمیق و شدید

بهترین زمان برای کاشت حلزون برای این گروه یک سالگی است، جراحی در دو یا سه سالگی امکان دارد ؟ همان طور که گفته شد بهترین زمان یک سالگی است، قطعا تا سه سالگی جراحی انجام می شود و شنوایی بدست می آید ولی بهترین شنوایی نخواهد بود .

اگر سن آن ها به پنج سال و یا بالاتر برسد، کاشت حلزون برای آن ها اصلا مفید نخواهد بود . قسمت هایی از مغز که گیرنده شنوایی هستند و درک شنوایی باید توسط آن قسمت از مغز باید انجام شود وقتی تا پنج سالگی تحریک شنوایی نداشته باشند این قسمت ها تحلیل می روند و طبیعتا اگر بعد از آن هم بخواهد تحریک شنوایی صورت گیرد، مرکز برای درک شنوایی در مغز وجود ندارد، بنابراین کاشت حلزون در افرادی که ناشنوایی مادرزاد هستند و بالای پنج سال دارند کاربردی ندارد .

اما این شامل ناشنوایی است ولی افرادی که کم شنوایی دارند، کم شنوایی آن ها باید با سمعک جبران شود . آیا افراد با چنین شرایطی می توانند کاشت حلزون انجام دهند؟ افرادی که شنوایی آن ها با سمعک جبران می شود، چون سمعک جواب می دهند چون شنوایی با سمعک به نسبت کاشت حلزون خیلی بهتر است ترجیح داده می شود این افراد از سمعک استفاده نمایند و کاشت حلزون برای آن ها انجام نشود .

دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از روش های درمانی مجهز به درمان بیماری ها می پردازد . جهت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می توانید با شماره های 22374050 – 22375902 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر علی محمد اصغری مراجعه نمایید .

شنوایی دیررس

گروهی دیگر هم هستند که تجربه شنوایی و زبان آموزی داشته اند و توانایی صحبت کردن را دارند ولی به دلایل بیماری، حتی موارد شنوایی که به صورت دیررس موجب ناشنوایی می شود یا ضربه به سر، استفاده از داروها و موارد دیگر که بر روی شنوایی تاثیر می گذارد سبب شده تا شنوایی خود را از دست بدهند و این کاهش شنوایی در حدی کم شده است که امکان استفاده از سمعک وجود ندارد و سمعک هم پاسخ نمی دهد .

بهترین زمان انجام جراحی کاشت حلزون برای افراد شنوایی دیررس

در این افراد بهترین زمان برای کاشت حلزون طبیعتا یک سال اول بعد از ناشنوا شدن است، هر چقدر زمان بیشتر بگذرد از شروع ناشنوایی، امکان بهبود شنوایی با کاشت حلزون کمتر و کمتر می شود و در صورتی که بخواهد دیرتر کاشت انجام شود، درک جملات و کلمات مشکل تر می شود .

یک بازه زمانی بیشتری برای افرادی که زبان آموزی و سابقه شنوایی داشته اند برای کاشت حلزون داریم به طوری که اگر حتی پنج سال هم از ناشنوایی آن ها گذشته باشد می توانند کاندید کاشت حلزون باشند و  امکان این جراحی برای آن ها وجود دارد .

حتی بعضا افرادی هم بودند که هفت تا ده سال پس از ناشنوا شدن از کاشت حلزون بهره برده اند ولی یادتان باشد هر چقدر این زمان بیشتر این بگذرد، درک صدا و کلمات و کیفیت صدا کاهش پیدا می کند و نتیجتا این شنوایی که به صورت مطلوب می خواهیم فرد پیدا نکند .

آیا کاشت حلزون می تواند جایگزین سمعک شود ؟

سمعک شنوایی خیلی بهتری می دهد و اگر باقی مانده شنوایی قابل قبولی داشته باشد، بهتر است که باقیمانده شنوایی را با کاشت حلزون تخریب کنند و فرد از سمعک بهره ببرد، طبیعتا افرادی که این سوال را می پرسند دو دلیل دارند .

تصور می کنند که کاشت حلزون تمام پروتز به صورت یک واحد داخلی با جراحی داخل بدن فرد گذاشته می شود و هیچ قسمت بیرونی ندارد و از قسمت بیرونی که سمعک دارند راحت می شوند اما همان طور که توضیح داده شده است، قسمت بیرونی کاشت حلزون خیلی مواقع از اندازه سمعک های معمولی بزرگ تر است و این ظاهر فرد را از این بابت بهبود نمی بخشد .

طبیعتا اگر فرد بتواند از سمعک استفاده نماید شنوایی که با استفاده از سمعک حاصل می شود خیلی مواقع بهتر از شنوایی کاشت حلزون می باشد . بنابراین کاشت حلزون جایگزین مناسبی برای سمعک نیست و تنها در مواردی جایگزین مناسب است که فرد از سمعک استفاده کرده ولی شنوایی فرد آنقدر کمتر شده و به جایی رسیده که دیگر اصلا سمعک های قوی هم پاسخ نمی دهد، در این مواقع می توان کاشت حلزون انجام داد و نتیجه مطلوبی هم بدست می آید .

آیا همه ی ناشنوایان می توانند از کاشت حلزون بهره ببرند ؟

زمان ناشنوایی تا زمان کاشت حلزون در افرادی که ناشنوایی مادرزادی بوده اند و هم افرادی که شنوایی خود را بعدا از دست می دهند بسیار حائز اهمیت می باشد، اما علت ناشنوایی هم خیلی اهمیت دارد و طبیعتا در بعضی از بیماری ها ممکن است شنوایی خوبی با کاشت حلزون بدست نیایید و اساسا امکان کاشت حلزون وجود نداشته باشد .

توصیه ما به شما این است که اگر در گروهی قرار گرفته اید که ممکن است کاشت حلزون برای شما مفید باشد به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا فوق تخصص گوش مراجعه نمایید تا بررسی های لازم به عمل آید که آیا برای شما کاشت حلزون مفید هست یا خیر .

کلام آخر

پس به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، پروتز کاشت حلزون، پروتزی هست دو قسمتی که قسمتی از آن با جراحی در داخل بدن فرد گذاشته می شود و قسمت دیگر آن که بیرونی است در واقع گیرنده صدا است و این صدا را کدبندی می کند و به قسمت داخلی می فرستد .

کاشت حلزون در افراد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد . طبیعتا این افراد ناشنوا هستند و یا شنوایی آن ها به قدری کم است که به سمعک ها هم پاسخ خوب نمی دهند . فراموش نکنید انتخاب بیمار بعد از بررسی های اولیه توسط متخصص گوش و حلق و بینی یا فوق تخصص گوش انجام پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به جراح گوش در تهران مراجعه نمایید .

پاسخ

سه × یک =

Call Now Button