صداهای آزار دهنده یا هایپرآکوزیس

صداهای آزار دهنده یا هایپرآکوزیس

 

 

بعضی از افراد شکایت دارند صداهای معمول روزانه که برای دیگران آزار دهنده نیست، برای آنها خیلی ناخوشایند و آزار دهنده است و این صداها را بلندتر از آنچه هستند احساس می کنند، به این حالت هایپرآکوزیس گفته می شود. مشکلات دیگری نیز هستند که عدم تحمل به بعضی از صداها را ایجاد می کنند که این موارد با هایپرآکوزیس متفاوت است.

صدای کشیدن ناخن بر روی یک تخته ممکن است برای شما ناخوشایند باشد، این بیماری محسوب نمی شود در واقع یک حالت طبیعی است. اما برخی از افراد هستند که به صداهای خاصی حساس هستند و این صداها منجر به عصبانیت آن ها می شود که به این حالت میزوفونیا گفته می شود، این افراد معمولا به صدای تنفس یا صدای غذا خوردن دیگران حساس هستند. حالت دیگری وجود دارد که به آن فونوفوبیا گفته می شود، در واقع این افراد با قرار گرفتن در معرض بعضی صداها دچار اضطراب  می شوند که در واقع این حالت نوعی از اختلال اضطرابی به شمار می آید.

علت هایپرآکوزیس چیست؟

هر چند که در این زمینه خیلی بررسی شده است ولی بیماری های خیلی کمی هستند که به عنوان عامل هایپرآکوزیس شناخته شده اند، میگرن، سابقه ضربه های محکم به سر، بیماری لایم، پی تی اس دی (PTSD)، سندروم ویلیامز و بیماری منیر از جمله بیماری های هستند که ارتباط آن ها با هایپرآکوزیس شناخته شده است.

        برای آشنایی بیشتر با عارضه هایپرآکوزیس می توانید بیننده ویدئوی دکتر علی محمد اصغری متخصص گوش و حلق و بینی باشید.

 

اما بسیاری از افراد هیچ کدام از این مشکلات را ندارند و جز مواردی هستند که اصطلاحا به آن ها گفته می شود که “با علت ناشناخته” دچار هایپرآکوزیس شده اند، بسیاری از بیماران شکایت می کنند که بعد از آنکه در معرض صدای خیلی بلند مانند صدای انفجاری یا صدای موسیقی خیلی بلند قرار گرفته اند دچار این مشکل شده اند، این صداهای بلند به عنوان عامل اصلی نیستند و به عنوان عامل شعله ور کننده مطرح شده اند.

افرادی که دچار هایپرآکوزیس شده اند، بخاطر حساس بودن به صداها معمولا سعی می کنند از اجتماع دوری کنند و این باعث انزوای آن ها می شود.

نکته ی دیگر این است که بسیاری از این ها سعی می کنند با پوشاندن گوش خود با پنبه یا ایرپلاگ (Ear Plug) مانع ورود صدا به گوش خود شوند. هرچند پوشاندن گوش با پنیه یا ایرپلاگ ممکن است به صورت موقت احساس راحتی برای بیمار ایجاد کند ولی خود این کار باعث می شود تا بیماری آن ها تشدید شود و حساسیت آن ها به صداها افزایش پیدا کند.

صداهای آزار دهنده یا هایپرآکوزیس

صداهای آزار دهنده یا هایپرآکوزیس

درمان هایپرآکوزیس به چه صورت است؟

مهمترین موردی که در خصوص روش درمانی می توان به آن اشاره نمود، این است که از صدا فرار نکنید، یکی از روش های درمانی موثر و شناخته شده صدا درمانی است. در واقع صدا درمانی بدین صورت است که فرد سعی کند در معرض صداهای که موجب آزار او می شود قرار بگیرد.

در طول درمان با روش صدا درمانی فرد می تواند با استفاده از هدفن یا در محیطی که این صداها پخش می شود قرار بگیرد و به تدریج این صداها را افزایش دهد تا حساسیت زادیی نسبت به این صداها برای او ایجاد شود.

روش دیگر درمان این افراد رفتار درمانی شناختی می باشد که در این زمینه روانشناسان به متخصص گوش و حلق و بینی کمک می نمایند.

نوع دیگر درمان که می تواند به بهبود فرد کمک نمایید، استفاده از تکنیک های ریلکسیشن مانند مدیتیشن و یوگا می باشد.

امروزه روش های جراحی برای بهبود بیماری هایپرآکوزیس توصیه می شود که چندان رایج نیست اما مطالعات نشان داده است که تا حدود شصت الی هشتاد درصد این افراد را می توان با کمک جراحی درمان نمود.

سخن آخر

افرادی که با این مشکلات مواجهه اند بایستی سعی نمایند از محیط های پرصدا دوری نکنند. زیرا اجتناب از محیط های پر صدا فرد را به صداها حساس تر خواهد کرد. در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید می توانید با مشورت با یک متخصص گوش و حلق و بینی به بهبود بیماری خود بپردازید.

راه های ارتباطی با دکتر علی محمد اصغری:

شماره های تماس: 22374050 – 22375902

صفحه اینستاگرام: dr_alimohamad_asghari

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمایید.​​

پاسخ

دو + 11 =

Call Now Button